Country of origin effect se poate defini ca efectul pe
care stereotipurile create prin asocierea cu tara de origine il are asupra
perceptiei consumatorului. In mintea cumparatorului s-a intiparit ideea ca
unele tari ofera o calitate mai buna a produselor pe anumite ramuri de consum. Acest
lucru porneste de la traditie dar si din experienta. Daca ceasurile
suedeze sunt considerate ca fiind cele mai bune, cele produse in China trezesc
repulsie consumatorului. Tara de origine este tara cu care asociem un
anumit produs sau serviciu. Aceasta tara poate fi tara in care se
manufactureaza in cazul produselor sau tara in care se afla sediul central atat
in cazul produselor cat si in cazul serviciilor.
Perceptia consumatorului aspra produsul poate fi influentata
in mod negativ sau pozitiv de catre tara in care este produs. Conceptul de
“country of origin effect” se dezvlota permanent datorita dezvoltarii
industriei. Spre exemplu in trecut bunurile produse in Japonia nu erau
apreciate in randul europenilor. Astazi situatia s-a schimbat complet, iar
Japoniei i-a fost recunoscuta performanta in inginerie.
Informatiile despre tara de origine servesc drept surogat
pentru calitatea, performanta, prestigiul si alte caracteristici ale produsului
care nu pot fi evaluate in mod direct.
Din punct de vedere al marketingului “country of origin”
este un instrument de diferentiere al produsului fata de competitori. Acest
efect are un mare impact in decizia de cumparare. Studiile arata ca
populatia tarilor dezvoltate tinde sa prefere produse fabricate in tara lor pe
cand cei din tarile in curs de dezvoltare considera produsele nationale
inferioare celor care provin din tarile puternic dezvoltate si cu traditie in
domeniu.
De multe ori, in randul brand-urilor foarte puternice, COO
nu mai are un efect atat de mare asupra coportamentului de consum. Brandurile
gigant isi deschid fabrici in toate colturile lumii, insa consumatorul nu tine
cont de tara de fabricatie ci de tara de provenienta a brand-ului si asociaza
in mod automat notorietatea brandului cu calitatea produselor.
Printre strategiile pe care firmele le folosesc pentru
promovarea produsului se numara si formulare informatiilor despre tara de
origine. Tarile mai putin apreciate din punct de vedere tehnologic incearca sa
ascunda intr-un fel sau altul locatia de fabricatie a produsului. Nu de putin
ori vom intalni inscriptia “Made for Europe” menita sa induca in eroare
consumatorul. Uniunea europeana si tarile europene in general au un nume
apreciat, iar ideea unui produs fabriat in EU sau EC (european countries) ne
duce cu gandul la calitate. Persoanele care nu sunt familiarizate cu limba
engleza, limba in care se dau informatiile despre tara de origine, pot fi usor
induse in eroare de catre formularea la care apeleaza producatorii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu