Săptămâna trecută am discutat
despre procesul de definire a întrebărilor pentru realizarea unui chestionar
on-line. În continuare, vom analiza câteva punte slabe ale chestionarelor
on-line definite în Google Docs, precum şi modul în care sunt prezentate
rezultatele în urma completării chestionarelor.
Un prim punct slab al
aplicaţiei este constituit de faptul că nu pot fi definite întrebări care
folosesc scala ordinală clasică, de genul: „Ordonaţi următoarele mărci în
funcţie de preferinţele dumneavoastră”. În astfel de situaţii putem defini o
întrebare de tip „Scale” (vezi figura de mai jos), însă riscul ca respondentul
să acorde acelaşi rang la mai multe răspunsuri este destul de mare.
Un
alt punct slab este acela că în cazul unor întrebări de tip „Grid” nu se poate
defini şi opţiunea „Nu cunosc” pe care sa o folosească anumiţi respondenţi care
nu pot răspunde la o parte din aspectele conţinute într-un tabel. De exemplu,
astfel de scale pot fi folosite pentru a aprecia cât de mulţumiţi sunt
respondenţii cu privire la serviciile prestate de mai multe firme dintr-un
anumit domeniu. Dar poate că ei nu au apelat la serviciile tuturor firmelor
respective, motiv pentru care nu le pot aprecia. În acest caz se foloseşte
opţiunea „ Nu cunosc”. Întrucât aplicaţia nu permite asocierea unui astfel de
răspuns, singura soluţie este să rugăm respondenţii să nu completeze nici un răspuns
pentru firmele pe care nu le cunosc. Cu toate acestea, ne va fi destul de greu
să identificăm dacă persoana respectivă chiar nu cunoaşte firma sau a sărit din
greşeală peste acea întrebare.
Tot
ca punct slab al chestionarelor online definite cu Google Docs putem aminti
posibilitatea ca o persoană să completeze de mai multe ori chestionarul accesând
acelaşi link. În felul acesta, baza de date poate fi încărcată cu
răspunsuri, care nu corespund realităţii, de persoane care nu au cele mai bune
intenţii. În acelaşi timp, utilizarea unui singur link de către mai multe persoane
poate fi un avantaj care să asigure accesul mai uşor la chestionar.
După ce a fost finalizat,
chestionarul va putea fi accesat de către utilizator din pagina sa de Google
Docs. Dacă se dă click pe el, va apărea un tabel cu întrebările şi răspunsurile
ce au fost date până în momentul acela. Acest tabel poate fi salvat în format
Excel, în scopul unor prelucrări ulterioare. De asemenea, aplicaţia permite
centralizarea rezultatelor pentru fiecare întrebare sub forma unor grafice specifice
fiecărui tip de întrebare, însoţite de tabele de frecvenţe (vezi figura de mai
jos).
Generarea graficelor se face
din meniul Instrumente, accesând calea: Formular/Afişaţi sumarul răspunsurilor.
Aceste rezultate pot fi folosite ca atare în realizarea raportului cercetării sau
datele pot fi preluate într-un anumit sistem informatic (cum ar fi SPSS), pentru
realizarea unor analize mai complexe.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu