Comunicarea in magazine este un proces complex si nu atat de simplu cum pare la prima
vedere. E necesara o cunostere buna a consumatorului, in primul rand, si a
metodelor prin care acesta devine “cumparator”.
Deosebire dintre clientul din magazine si cel din afara
magazinului este data de stare in care se afla clientul din magazine: “shopping
state of mind”. Acest detaliu devine esential
atunci cand clientul trebuie sa se orienteze catre un produs/brand.
Releventa este una din principalele
aspecte cand vorbim de comunicarea in magazine – logica magazinului trebuie sa
corespunda cu cea a cumparatorului. Altfel spus magazinele, implicit produsele
trebuie sa vina in intampinarea cumparatorului, sa il ajute sa gaseasca si sa
alega solutii la nevoile sale, avand in vedere ca mai mult de 70 din deciziile
de cumparare sunt luate in magazin.
Un
alt aspect important il constituie vizibilitatea. Magazinul este, in termeni de
marketing, un sistem complex cu multe noduri. Fiecare nod trebuie analizat si
fructificat. In mod
traditional stabilim ca punctul de contact al consumatorului cu produsul este
raftul, insa la o vedere mai ampla a magazinului putem descoperi mai multe
puncte care pot fi utilizate : intrarea in magazine, parcare, usa de la intrare, zona de cosuri,
tavanul, casa de marcat, zona de informare etc. Mesajele de brand sunt expuse
in unele supermarketuri si pe manerele carucioarelor; astfe ca mesajul
brandului respective poate fi vizualizat de catre client, de la intrarea in magazine
si pana la iesire. O alta noutate este
amplasare pe podea a mesajelor
publicitare in format 3D- grafics floor 3D.
Cumparatorii trebuie sa fie informati si
convinsi in magazine, optiunile marketerilor in acest sens sunt din ce in ce
mai variate:.
Iata cateva dintre aceste posibilitati:
·
POSM-uri (Point of Sales Materials) plasate pe
rafturi sau langa acestea
·
display-uri speciale
·
Rafturi - cum ar fi wobblerul, shelft talker-ul,
highlighter-ul, touchscreen, ecrane video.
· Spatiul liber dintre rafturi - aici se pot crea
rafturi proprii, displayuri rotative, standuri pentru promotii, piramide de
produse.
·
Podea - floor graphics.
·
Tavan - ceiling hanger.
·
Vitrina magazinului - sisteme de hanging (rame
in care sunt dispuse vizualuri promotionale), stickere, cuburi si alte tipuri
de suporturi pe care sunt dispuse produse
Interactivitatea clientilor cu
brandul. In cazul produselor FMGC
conservate, sau ambalate, e foarte greu sa faci diferentierea lor calitativa,
drept pentru care samplingul este o solutie la indemana.
Decizia de cumparare a unui produs nu
tine doare de modul de expunere al produsului respective la raft. Acesta
decizie este influentata si de modul in care comunica produsul respective Dezvoltarea
acestui tip de comunicare a facut ca ea sa devina obligatorie. Consumatorul
devine tot mai imun la ea, dar, daca lipseste, impactul este unul negativ.
Practic, consumatorul incepe sa se obisnuiasca si nu mai observa la fel de
activ POSM-urile. Dar daca ele lipsesc unui produs, va remarca si il va
deranja. Daca un produs pe care il apreciaza nu se promoveaza la raft,
consumatorul va fi dezamagit.
Un alt aspect demn de luat in seama este
acela ca oamenii nu au timp sa studieze
in amanut mesajele promotionale, drept pentru care ei au nevoie de informatii
relevate despre brand exact in momentul cumpararii; adica la raft. O solutie
pentru aceasta problema poate fi un consultant care sa poata da informatii
consistente despre produsele respective.
O alta solutie este comunicarea prin
diferite POSM-uri a unei promotii speciale. Este insa foarte important ca
mesajul, actiunile si modul de interactiune cu consumatorii pe care un brand le
practica intr-un magazin sa fie relevante. Atat pentru brandul in sine, cat mai
ales pentru consumator si contextul in care acesta se afla.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu