joi, 30 august 2012

Country of origin effect


Country of origin effect se poate defini ca efectul pe care stereotipurile create prin asocierea cu tara de origine il are asupra perceptiei consumatorului. In mintea cumparatorului s-a intiparit ideea ca unele tari ofera o calitate mai buna a produselor pe anumite ramuri de consum. Acest lucru porneste de la traditie dar si din experienta. Daca ceasurile suedeze sunt considerate ca fiind cele mai bune, cele produse in China trezesc repulsie consumatorului. Tara de origine este tara cu care asociem un anumit produs sau serviciu. Aceasta tara poate fi tara in care se manufactureaza in cazul produselor sau tara in care se afla sediul central atat in cazul produselor cat si in cazul serviciilor.

Perceptia consumatorului aspra produsul poate fi influentata in mod negativ sau pozitiv de catre tara in care este produs. Conceptul de “country of origin effect” se dezvlota permanent datorita dezvoltarii industriei. Spre exemplu in trecut bunurile produse in Japonia nu erau apreciate in randul europenilor. Astazi situatia s-a schimbat complet, iar Japoniei i-a fost recunoscuta performanta in inginerie.

Informatiile despre tara de origine servesc drept surogat pentru calitatea, performanta, prestigiul si alte caracteristici ale produsului care nu pot fi evaluate in mod direct.

Din punct de vedere al marketingului “country of origin” este un instrument de diferentiere al produsului fata de competitori. Acest efect are un mare impact in decizia de cumparare. Studiile arata ca populatia tarilor dezvoltate tinde sa prefere produse fabricate in tara lor pe cand cei din tarile in curs de dezvoltare considera produsele nationale inferioare celor care provin din tarile puternic dezvoltate si cu traditie in domeniu.  

De multe ori, in randul brand-urilor foarte puternice, COO nu mai are un efect atat de mare asupra coportamentului de consum. Brandurile gigant isi deschid fabrici in toate colturile lumii, insa consumatorul nu tine cont de tara de fabricatie ci de tara de provenienta a brand-ului si asociaza in mod automat notorietatea brandului cu calitatea produselor.

Printre strategiile pe care firmele le folosesc pentru promovarea produsului se numara si formulare informatiilor despre tara de origine. Tarile mai putin apreciate din punct de vedere tehnologic incearca sa ascunda intr-un fel sau altul locatia de fabricatie a produsului. Nu de putin ori vom intalni inscriptia “Made for Europe” menita sa induca in eroare consumatorul. Uniunea europeana si tarile europene in general au un nume apreciat, iar ideea unui produs fabriat in EU sau EC (european countries) ne duce cu gandul la calitate. Persoanele care nu sunt familiarizate cu limba engleza, limba in care se dau informatiile despre tara de origine, pot fi usor induse in eroare de catre formularea la care apeleaza producatorii.