vineri, 12 noiembrie 2010

E-muzeele, o necesitate în 2010!

Iubitorii de artă si frumos vor putea în curând să vizualizeze online colecţii unicat, exemplare deosebite şi foarte fragile ale unor obiecte foarte vechi, precum şi să se simtă mai implicaţi faţă de colecţia respectivă. Este un pas timid, care momentan este făcut de marile muzee, însă tendinţa de digitalizare a muzeelor va cuprinde tot mai multe muzee interesate de a oferi o experienţă cât mai complexă vizitatorului.
Galeriile Tate au un avans la capitolul tehnologizarea serviciilor oferite, prin crearea unui
site mai mult decât interactiv, cu ajutorul căruia vizitatorii se simt mai aproape de aceste galerii. Succesul sitului galeriei Tate demonstrează cum Internetul poate ajuta punerea în valoare a colecţiilor - şi depozitelor – marilor muzee, promovarea acestora şi atragerea de noi vizitatori.
Expoziţia virtuală "Explore Francis Bacon" pe site-ul Tate Britain@ Tate 2008

"Galeria Tate numără oficial patru muzee, dar site-ul său este într-adevăr considerat ca fiind un al cincilea", explică Martijn Stevens (colaborator al Universităţii Radboud Nijmegen, Olanda), specialist în influenţa erei digitale asupra muzeelor de artă. La institutul de mass-media V2 din Rotterdam, el observase că formele de artă digitală sunt dificil de menţinut - siturile dispar de pe Internet, software-urile îmbătrânesc... Muzeele ar putea oferi operelor un piedestal mai durabil.

Ce oferă situl Galeriei Tate în plus? Ei bine, cu ajutorul unei opţiuni de pe GoogleStreetView putem vedea locurile care sunt pictate pe tablouri, iar cu "Art on Demand", vizitatorii site-ului puteau cumpăra reproduceri ale tablourilor, cu tot cu cadru.

Chiar dacă au fost adăugate aceste servicii suplimentare pe situl muzeelor, trebuie să recunoaştem că tradiţia muzeului de a expune (fizic), de a conserva şi a prezerva nu va fi schimbată prea uşor. Mai mult, nici nu consider că trebuie făcut acest lucru! Însă, ar fi foarte util să putem afla cât mai multe informaţii legate de colecţiile pe care dorim să le vedem la muzeu şi în special, referitoare la obiectele de colecţie vulnerabile. Cu ajutorul Internetului muzeele pot arăta pasionaţilor de artă cele mai mici detalii ale unor accesorii sau obiecte unicat care în muzee sunt în vitrine şi nu pot fi observate îndeaproape. Toate aceste facilităţi pe care le-ar putea oferi muzeele nu pot fi cu plată, pentru că nu ar mai fi persoane interesate de ele. Stevens consideră că Guvernele au un rol de jucat: "Aşa cum acestea contribuie la conservarea şi întreţinerea unui Rembrandt, am putea imagina de asemenea forme de sprijin pentru aplicaţii web". "Muzeele trebuie să îndrăznească concepte mai puţin tradiţionale. Să devină mai deschise, mai flexibile. Astfel vor reflecta de asemenea evoluţiile a căror dezvoltare se profilează în societate". Concluzia acestui specialist este:"Muzeele trebuie să îndrăznească concepte mai puţin tradiţionale. Să devină mai deschise, mai flexibile. Astfel vor reflecta de asemenea evoluţiile a căror dezvoltare se profilează în societate".
Cum stau muzeele din România? Binişor, aş spune, indulgentă fiind. O scurtă căutare pe Google plasează siturile muzeelor din Sibiu (Astra, Muzeul satului, etc) în top. Acest loc fruntaş se datoarează fondurilor imense investite pe parcursul anului 2007 în promovarea capitalei culturale europene, Sibiu.

Surse:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu