joi, 5 ianuarie 2012

-MARKETING PE INTERNET-
Manipulare prin personalizarea web


Suntem sau nu manipulaţi informaţional pe internet?

 "O veveriţă care moare pe gazonul din faţa casei poate fi mai relevantă pentru interesele tale momentane decât oamenii care mor în Africa."
(Mark Zuckerberg, co-fondator Facebook)
Mai precis, poţi deveni brusc interesat de o informaţie care îţi este adusă în prim plan chiar dacă practic nu te preocupă acel aspect.
Pentru a oferi rezultate cât mai bune, motoarele de căutare au inventat și aplicat tot felul de algoritmi și clasificări, filtrând tot conținutul şi  oferind ce "cred" că este mai potrivit pentru tine.
Acest lucru este realizat pe baza mai multor informații pe care le oferim voluntar sau nu acestor motoare, mai exact, căutări precedente, tot felul de cookie-uri lăsate de diferite anunțuri, site-urile utilizate frecvent, mai nou şi informații din Google+ .
Eli Pariser (preşedinte al MoveOn.org şi interesat de dezvoltarea personalizării web) susține într-o prezentare TED (Technology Entertainment and Design - platformă de conferinţe sub sloganul “Ideile merită împărtăşite”) că prima dată a observat acest fenomen pe pagina de Facebook.

   Din punct de vedere politic fiind progresist, s-a străduit însă să cunoască şi conservatori. Dar pe Facebook accesa mai multe linkuri ale prietenilor săi liberali.  
   Astfel, într-o zi toți prietenii conservatori dispăruseră din feed-ul său de pe Facebook fără să fie consultat.



Facebook nu este singurul loc care face acest fel de editare algoritmică, invizibilă a Internetului. Și Google face la fel. Urmând exemplul de mai sus, dacă un liberal caută pe Google “BT” va găsi rezultate despre deversare de ulei în Golful Mexic, diferite faţă de un conservator care găseşte informaţii de investiţie în compania de ulei.
     Dacă vrei să afli mai multe despre algoritmii, clasificările şi filtrele pe care le foloseşte Google pentru personalizarea rezultatelor din motorul de căutare, urmăreşte  articolul de săptămâna viitoare pe aceeaşi temă. 
    De asemenea vei afla şi despre alte companii care folosesc astfel de personalizări şi cum poţi evita să fii manipulat informaţional.
Până atunci filtrează singur ce ai nevoie să ştii!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu