luni, 9 ianuarie 2012

-MARKETING PE INTERNET-
Algoritmi de personalizare Google


Scriam în articolul postat săptămâna trecută despre editarea algoritmică, invizibilă a Internetului prin care anumite companii reuşesc să ne manipuleze informaţional. Pe lângă site-ul de socializare Facebook despre care am relatat anterior, o astfel de memorare a căutărilor face şi Google, astfel încât ne afişează rezultatele pe care crede el că le dorim.
 Chiar dacă nu ești logat, există 57 de semnale la care se uită Google: ce fel de computer folosești, ce fel de browser utilizezi, locul în care te afli,  pe care le folosește pentru a personaliza rezulatatele căutarii. 

Dar nu e vorba numai de Google și Facebook. Este un fenomen care s-a extins la nivel global, pe tot Internetul. Marile companii profită de acest lucru pentru a se promova şi fac astfel de personalizări. 
Yahoo News, cel mai mare site de știri de pe Internet îţi oferă ceea ce crede că vrei să citeşti; oameni diferiți primesc răspunsuri diferite. Alte exemple în acest caz sunt Huffington Post, Washington Post, The New York Times care personalizează cu diverse filtre. Toate acestea ne împing cu siguranţă către o lume manipulată informaţional, în care Internetul ne oferă ce crede că vrem să vedem, dar nu neaparat ce avem nevoie să vedem.
Problema însă e că nu tu decizi ce intră în spațiul pe care algoritmii îl filtrează. Chiar mai important, nu vezi ce se șterge.

O editare bună ne dă câte puțin din fiecare. “Ne dă un pic de Justin Bieber și un pic de Afganistan” (Eli Pariser). Ne hrănește și cu ceva informații-vegetale și cu informații-desert.

Problema cu aceste filtre algoritmice, aceste filtre personalizate, e că se uită în principal la ce ai apăsat prima dată și pot dezechilibra acea balanță. În loc de o dieta informațională echilibrată ajungi să fii înconjurat de informații - junk-food.
Dacă algoritmii ne vor filtra lumea, dacă ei vor decide ce vedem și ce nu atunci trebuie să ne asigurăm că informaţiile nu sunt ajustate doar după relevanță. Aşadar, metoda prin care să nu ne lăsăm manipulaţi informaţional este să ne sortăm informaţiile incluzând în căutarea noastră mai multe criterii care ne interesează.

Trebuie să ne asigurăm că ne arată și lucruri incomode, provocatoare sau importante cât şi unghiuri opozante.
Deoarece Internetul trebuie să fie acel lucru la care toți am visat că va fi avem nevoie să ne aducă pe toți împreună. Avem nevoie să ne expună la idei noi, oameni noi și perspective diferite. 
Acestea fiind spuse eu doar mi-am stârnit interesul să citesc tot mai mult despre ce se mai întâmplă nou în MARKETINGUL PE INTERNET, privitor la PERSONALIZAREA WEB.
Să vă personalizaţi isteţ!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu