joi, 12 ianuarie 2012

Trade marketing. Comunicarea in magazin


Comunicarea in magazine este un proces complex  si nu atat de simplu cum pare la prima vedere. E necesara o cunostere buna a consumatorului, in primul rand, si a metodelor prin care acesta devine “cumparator”.
Deosebire dintre clientul din magazine si cel din afara magazinului este data de stare in care se afla clientul din magazine: “shopping state of mind”. Acest detaliu devine esential  atunci cand clientul trebuie sa se orienteze catre un produs/brand.
       Releventa este una din principalele aspecte cand vorbim de comunicarea in magazine – logica magazinului trebuie sa corespunda cu cea a cumparatorului. Altfel spus magazinele, implicit produsele trebuie sa vina in intampinarea cumparatorului, sa il ajute sa gaseasca si sa alega solutii la nevoile sale, avand in vedere ca mai mult de 70 din deciziile de cumparare sunt luate in magazin.
           Un alt aspect important il constituie vizibilitatea. Magazinul este, in termeni de marketing, un sistem complex cu multe noduri. Fiecare nod trebuie analizat si fructificat. In mod traditional stabilim ca punctul de contact al consumatorului cu produsul este raftul, insa la o vedere mai ampla a magazinului putem descoperi mai multe puncte care pot fi utilizate : intrarea in magazine, parcare, usa de la intrare, zona de cosuri, tavanul, casa de marcat, zona de informare etc. Mesajele de brand sunt expuse in unele supermarketuri si pe manerele carucioarelor; astfe ca mesajul brandului respective poate fi vizualizat de catre client, de la intrarea in magazine si  pana la iesire. O alta noutate este amplasare pe  podea a mesajelor publicitare in format 3D- grafics floor 3D.

            Cumparatorii trebuie sa fie informati si convinsi in magazine, optiunile marketerilor in acest sens sunt din ce in ce mai variate:.
Iata cateva dintre aceste posibilitati:
·        POSM-uri (Point of Sales Materials) plasate pe rafturi sau langa acestea
·        display-uri speciale
·        Rafturi - cum ar fi wobblerul, shelft talker-ul, highlighter-ul, touchscreen, ecrane video.
·       Spatiul liber dintre rafturi - aici se pot crea rafturi proprii, displayuri rotative, standuri pentru promotii, piramide de produse.
·        Podea - floor graphics.
·        Tavan - ceiling hanger.
·        Vitrina magazinului - sisteme de hanging (rame in care sunt dispuse vizualuri promotionale), stickere, cuburi si alte tipuri de suporturi pe care sunt dispuse produse

            Interactivitatea clientilor cu brandul. In cazul  produselor FMGC conservate, sau ambalate, e foarte greu sa faci diferentierea lor calitativa, drept pentru care samplingul este o solutie la indemana.
Decizia de cumparare a unui produs nu tine doare de modul de expunere al produsului respective la raft. Acesta decizie este influentata si de modul in care comunica produsul respective Dezvoltarea acestui tip de comunicare a facut ca ea sa devina obligatorie. Consumatorul devine tot mai imun la ea, dar, daca lipseste, impactul este unul negativ. Practic, consumatorul incepe sa se obisnuiasca si nu mai observa la fel de activ POSM-urile. Dar daca ele lipsesc unui produs, va remarca si il va deranja. Daca un produs pe care il apreciaza nu se promoveaza la raft, consumatorul va fi dezamagit.
Un alt aspect demn de luat in seama este acela ca oamenii nu au timp sa  studieze in amanut mesajele promotionale, drept pentru care ei au nevoie de informatii relevate despre brand exact in momentul cumpararii; adica la raft. O solutie pentru aceasta problema poate fi un consultant care sa poata da informatii consistente despre produsele respective.
O alta solutie este comunicarea prin diferite POSM-uri a unei promotii speciale. Este insa foarte important ca mesajul, actiunile si modul de interactiune cu consumatorii pe care un brand le practica intr-un magazin sa fie relevante. Atat pentru brandul in sine, cat mai ales pentru consumator si contextul in care acesta se afla.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu