Ca parte integrantă a Uniunii Europene, România a cunoscut
în ultimii ani o creşte considerabilă a programelor de responsabilitate
socială. Având în vedere că succesul unei companii depinde foarte mult de
succesul şi prosperitatea comunităţilor şi a societăţii în care îşi desfăşoară
activitatea, companiile româneşti devin tot mai conştiente de avantajele
competitive pe care le oferă campaniile de marketing societal. Această tendinţă
a apărut odată cu intrarea pe piaţa românească a unor companii multinaţionale
cu tradiţie în domeniul responsabilităţii sociale.
În ultimii ani preocuparea faţă de acest subiect a crescut
atăt în mediul de afaceri căt şi în mediul academic. În prezent se organizează
conferinţe anuale la nivel internaţional despre responsabilitatea socială a
corporaţiilor (Conferinţa internaţională CSR).
Domeniile de interes social în care se implică companiile
româneşti sunt:
● educaţie (Apa Nova, Avon, Banca Transilvania, Orange
Nestle România, Petrom, Praktiker, Romtelecom, UPC etc.)
● cultură (Alexandrion Group, BRD- Gorupe Societe Generale,
Coca-Cola, Cosmote etc.)
● mediu (Arctic, Cardinal Motors, Dacia Groupe Renault,
Germanos Telecom România etc.)
● social (Citybank România, Dedeman, Henkel România etc.)
● drepturile omului (Vodafone, Romtelecom, Western Union
etc.)
● sport (DHL România, MOL România, Ursus Breweries, Zentiva
etc.)
Beneficiile aduse societăţii sunt diferite în funcţie de
tipul şi de orientarea programului. Ele încearcă să rezolve problemele
societăţii actuale de consum focusându-se pe un segment anume (persoanele cu
dizabilităţi de vorbire, localităţile afectate de inundaţii, persoanele
supraponderale etc.).
Companiile iniţiază astfel de acţiuni deoarece au un
potenţial foarte crescut de a oferi avantaje faţă de competitori. Printre
aceste avantaje se numără:
● Creşterea bunăstării generale a societăţii
● Crearea unor legături afective cu consumatorii
● Credibilitate în faţa stakeholderilor, clienţilor şi
angajaţilor
● Loialitatea angajaţilor
● Diferenţierea brandului
● Creşterea vânzărilor şi cotei de piaţă
● Îmbunătăţirea reputaţiei şi imaginii companiei
● Obţinerea loialitătii faţă de brand
● Creşterea vizibilităţii brandului
De-a lungul istoriei au existat însa şi programe de
marketing legate de cauze sociale care au adus societăţilor mai degraba
dezavantaje decât avantaje. Asta se întamplă în cazul în care credibilitatea şi
imaginea companiei sunt puternic afectate şi se încearcă redersarea lor prin
intermediul unor astfel de programe. În funcţie de programul şi de cauza pe
care societăţile o aleg, campaniile pot avea un impact pozitiv sau negativ
asupra companiei care le iniţiază.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu