miercuri, 5 septembrie 2012

Responsabilitatea socială în România


Ca parte integrantă a Uniunii Europene, România a cunoscut în ultimii ani o creşte considerabilă a programelor de responsabilitate socială. Având în vedere că succesul unei companii depinde foarte mult de succesul şi prosperitatea comunităţilor şi a societăţii în care îşi desfăşoară activitatea, companiile româneşti devin tot mai conştiente de avantajele competitive pe care le oferă campaniile de marketing societal. Această tendinţă a apărut odată cu intrarea pe piaţa românească a unor companii multinaţionale cu tradiţie în domeniul responsabilităţii sociale.

În ultimii ani preocuparea faţă de acest subiect a crescut atăt în mediul de afaceri căt şi în mediul academic. În prezent se organizează conferinţe anuale la nivel internaţional despre responsabilitatea socială a corporaţiilor (Conferinţa internaţională CSR).

Domeniile de interes social în care se implică companiile româneşti sunt:
● educaţie (Apa Nova, Avon, Banca Transilvania, Orange Nestle România, Petrom, Praktiker, Romtelecom, UPC etc.)
● cultură (Alexandrion Group, BRD- Gorupe Societe Generale, Coca-Cola, Cosmote etc.)
● mediu (Arctic, Cardinal Motors, Dacia Groupe Renault, Germanos Telecom România etc.)
● social (Citybank România, Dedeman, Henkel România etc.)
● drepturile omului (Vodafone, Romtelecom, Western Union etc.)
● sport (DHL România, MOL România, Ursus Breweries, Zentiva etc.)

Beneficiile aduse societăţii sunt diferite în funcţie de tipul şi de orientarea programului. Ele încearcă să rezolve problemele societăţii actuale de consum focusându-se pe un segment anume (persoanele cu dizabilităţi de vorbire, localităţile afectate de inundaţii, persoanele supraponderale etc.).

Companiile iniţiază astfel de acţiuni deoarece au un potenţial foarte crescut de a oferi avantaje faţă de competitori. Printre aceste avantaje se numără:
● Creşterea bunăstării generale a societăţii
● Crearea unor legături afective cu consumatorii
● Credibilitate în faţa stakeholderilor, clienţilor şi angajaţilor
● Loialitatea angajaţilor
● Diferenţierea brandului
● Creşterea vânzărilor şi cotei de piaţă
● Îmbunătăţirea reputaţiei şi imaginii companiei
● Obţinerea loialitătii faţă de brand
● Creşterea vizibilităţii brandului

De-a lungul istoriei au existat însa şi programe de marketing legate de cauze sociale care au adus societăţilor mai degraba dezavantaje decât avantaje. Asta se întamplă în cazul în care credibilitatea şi imaginea companiei sunt puternic afectate şi se încearcă redersarea lor prin intermediul unor astfel de programe. În funcţie de programul şi de cauza pe care societăţile o aleg, campaniile pot avea un impact pozitiv sau negativ asupra companiei care le iniţiază.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu