miercuri, 14 decembrie 2011

MCOMMERCE - Ce este? Ce servicii oferă?

Cu toţii am auzit de „e-commerce”. Este un concept deja familial. Însă, în lumea IT-ului, progresul este extrem de rapid. Un nou termen a fost deja răspândit: ”m-commerce”.

Ce este mCommerce?

mCommerce este comerţul printr-un device mobil, precum un telefon mobil, un PDA, un smartphone, sau orice alt echipament mobil emergent.

Definiţia academică a mCommerce este: “mCommerce este orice tranzacţie care implică transferul de proprietate sau drepturi de a folosi bunuri şi servicii, cu condiţia ca această tranzacţie să fie iniţiată şi/sau finalizată folosind un mijloc de acces mobil la o reţea mediată de calculatoare, cu ajutorul unui dispozitiv electronic”.

Conform studiilor, 38% din utilizatorii de smartphone-uri l-au folosit măcar o dată pentru a face cumpărături.

Ce produse şi servicii sunt disponibile prin mCommerce?

Bilete

Bilete pentru diverse activităţi pot fi trimise pe device-uri mobile prin diverse tehnologii. Utilizatorii îşi pot folosi apoi biletele imediat, prezentându-şi device-urile mobile la destinaţie în locul biletelor originale.

Vouchere, cupoane şi carduri de fidelitate

mCommerce a fost definit astfel: “mCommerce este orice tranzacţie care implică transferul de proprietate sau drepturi de a folosi bunuri şi servicii, cu condiţia ca această tranzacţie să fie iniţiată şi/sau finalizată folosind un mijloc de acces mobil la o reţea mediată de calculatoare, cu ajutorul unui dispozitiv electronic”.

Conţinut mobil

În acest moment, achiziţia de conţinut pentru device-uri mobile consistă din media(ringtone-uri, wallpaper-uri, muzică, filme) şi aplicaţii pentru device-uri mobile(în special jocuri). Pe măsură ce capabilităţile unor device-uri diferite precum telefoanele mobile, audio-playere mobile şi video-playere converg într-un singur device(smartphone sau tabletă) devine posibilă colecţionarea pe device a albumelor audio, filmelor full-HD, etc.

Obţinerea acestor produse media wireless devine tot mai facilă şi mai rapidă. De exemplu, cu noul standard 4G, un film ar putea fi downloadat pe device-ul mobil în câteva secunde.


Servicii bazate pe locaţie

Locaţia unui utilizator de smartphone este o informaţie foarte importantă în tranzacţiile electronice. De asemenea, localizarea permite accesul utilizatorului la servicii bazate pe locaţie, precum:

· Oferte de discount de la business-uri locale

· Vremea

· Tracking şi monitorizarea persoanelor (este folosită de părinţi pentru a urmări traseul copiilor lor, de exemplu).

Servicii de informare

O mare varietate de informaţii pot fi transmite către un device mobil într-o manieră similară celei prin care erau transmise către un PC. Aceste informaţii includ:

· Ştiri

· Informaţii despre bursă

· Informaţii despre sport

· Informaţii despre trafic

O îmbunătăţire considerabilă o conţin informaţiile despre trafic. Datorită cunoaşterii locaţiei unui utlizator şi a destinaţiei sale, el poate primi live indicii personalizate despre trafic, în timp real. Această inovaţie este posibilă doar odată cu device-urile mobile (care au acces la internet în timp real-spre deosebire de dispozitivele GPS clasice).

Mobile banking

Băncile şi alte instituţii financiare folosesc mcommerce pentru a le permite clienţilor să îşi acceseze contul bancar, să verifice extrasele de cont, etc. De asemenea un client poate face tranzacţii direct de pe smartphone, poate cumpăra acţiuni, plăti facturi, etc.

M-banking nu este un termen extrem de nou. Băncile au oferit acest serviciu de mai mult timp, mai ales în ţările puternic dezvoltate. Iniţial, mediul prin care se efectua acest serviciu era umilul SMS! De aici şi numele iniţial de SMS-Banking. Odată cu apariţia smartphone-urilor, mediul s-a schimbat. Acum se folosesc aplicaţii pentru smartphone, care comunică cu serverul băncii prin Internet (wireless – 3G, Edge sau WiFi) pintr-un canal securizat.

Vitrină virtuală mobilă şi Browsing mobil

Un device mobil se poate folosi şi pentru achiziţionare de bunuri. Totul de la vizionarea obiectului printr-un catalog virtual, la alegerea produselor şi stocarea într-un coş virtual, până la plată şi asigurarea livrării poate fi făcut printr-un smartphone. Acest procedeu este similar cu cel al achiziţiei online de pe un PC.

Brokering mobil

Serviciile legate de bursă pot fi oferite via device-uri mobile. Termenul uzitat este de Mobile Brokerage.

Marketing şi advertising mobil

În contextul mcommerce, “mobile marketing” se referă la material de marketing trimis către device-uri mobile. Companiile au raportat că primesc un răspuns mai bun de la campaniile de marketing mobil faţă de campaniile de marketing tradiţionale. De asemenea, se pare că va exista o diferenţă mare la nivel demografic şi psihografic între consumatorii care folosesc device-uri mobile şi cei care folosesc PC-uri şi alte device-uri fixe pentru a intra online.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu