joi, 15 decembrie 2011

Search Engine Marketing III

Pay per click (PPC) reprezintă modalitatea de publicitate pe Internet prin care se direcţionează traficul spre site-urile web a căror proprietari sunt plătiţi în momentul în care reclama este selectată. În cazul motoarelor de căutare, agenţii de publicitate obişnuiesc să liciteze cuvintele sau frazele cheie relevante pieţei lor ţintă însă există şi cazuri în care site-urile dispuse taxează un preţ fix per clik.

Ideea este introdusă în 1998 de către un membru al companiei Yahoo! unei conferinţe din California, însă conceptul a fost gândit de către Bill Gross. Pe de altă parte, Google iniţiază un program de promovare pe Internet în 1999 şi după numeroase încercări eşuate de cumpărare a sistemului PPC îşi crează propriul sistem AdWords în anul 2000.

Aşa cum am menţionat mai sus, există două variante ale PPC, preţul fix (Flat-rate PPc) şi licitaţia (Bid-base PPC). În cazul primei variante, agentul de publicitate şi proprietarul site-ului care publică reclama se înţeleg asupra unei sume fixe plătite pe ficare clik. Această variantă este utilizată de regulă în cazul site-urilor care oferă utilizatorilor posibilitatea de a vedea liste de preţuri diferite pentru anumite produse precum BizRate, NexTag, Woot, etc.

Cea de-a doua variantă, licitaţia, permite agenţilor de publicitate care semnează în prealabil un contract să liciteze alături de alţi agenţi de publicitate în cadrul unei licitaţii private găzduită de proprietarul unui site. Fiecare agent îşi face cunoscută suma maximă dispus să o plătească pentru o anumită reclamă bazată de regulă pe un cuvânt cheie. Licitaţia se desfăşoară automat de fiecare dată când un utilizator selectează reclama. Când reclama se afişează pe una din paginile de rezultat a unui motor de căutare, licitaţia are loc în momentul în care o căutarea cuprinde cuvântul cheie licitat, apoi sunt luate în considerare toate sumele licitate pentru cuvântul care îndeplineşte o serie de criterii prestabilite, sunt comparate şi în final se stabileşte câştigătorul

Deşi pe parcursul anilor Google a reprezentat campionul incontestabil în lumea PPC, a revoluţionat modalitatea de promovare a afacerilor mari şi mici şi a devenit de o competitivitate şi complexitate fără precedent, se pare că şi-a găsit naşul. Odată cu apariţia Facebook, apare şi sistemul PPC al acestuia. Cu 400 milioane utilizatori şi 260 miliarde de pagini vizitate lunar, Facebook reprezintă un competitor puternic pentru Google.

Cu toate că sistemele PPC folosite de cei doi giganţi sunt asemănătoare, există şi diferenţe semnificative precum:

· Targetarea - la Google se face prin intermediul cuvintelor cheie cel mai probabil folosite de utilizatori pe când pe Facebook se face atât prin criterii demografice (vârstă, sex, statut, ocupaţie, studii, etc) cât şi prin cuvinte cheie identificate pirn intermediul intereselor, hobby-urilor, cărţilor şi filmelor preferate, etc.

· Uşurinţa în utilizare – crearea şi lansarea unei campanii PPC prin Facebook este mult mai uşoară comparativ cu Google. Pe Facebook totul se rezumă la parcurgerea a 4 paşi simpli: stabilirea bugetului, crearea reclamei, stabilirea pieţei ţintă şi lansare. La Google în schimb, paşii sunt mult mai complicaţi iar înţelegerea fiecăruia determină gradul de succes al campaniei.

· Costuri şi competiţie – datorită faptului că Google este foarte cunoscut pentru succesul oferit multor agenţi de publicitate a făcut ca preţul per clik să crească foarte mult pentru anumite cuvinte cheie comparativ cu preţurile ca şi competiţia de pe Facebook care sunt mult mai mici din diferite motive legate de noutatea site-ului.


Din ce în ce mai multă lume se pare că preferă promovarea prin intermediul Facebook-ului în detrimentul celei prin Google, deşi există opinii variate în ceea ce priveşte eficienţa celor două. Cu toate acestea, sistemul PPC atât pe Facebook cât şi pe Google prezintă o serie de avantaje şi dezavantaje. La Google reclamele direcţionează mai mult trafic spre pagina dorită şi datorită existenţei unei reţele mai mari de site-uri care afişează reclame de la Google există o posibilitate mai are ca reclamele nou create să aibe un grad mai mare de vizibilitate. Cu toate acestea concurenţa este foarte mare pe cuvintele cheie des utilizate şi un concurent poate fi îndepărtat uşor prin selectarea continuă a reclamei acestuia (astfel, depăşind repede bugetul acestuia).


Facebook în schimb permite o targetare bazată pe criteri demografice foarte detaliate şi uşurinţă în utilizare însă pentru că nu este complex nici nu oferă prea multe detalii în datele statistice pentru verificarea eficienţei reclamei comparativ cu Google unde sunt permise stabilirea unor obiective şi monitorizarea atingerii acestora. Cu toate aceste avantaje însă, consturile de la Google sunt foarte mari. O campanie PPC la Facebook îsă este ieftină şi costurile pot fi achitate prin intermediul transferului electronic (PayPal) pe când la Google, atât datorită compexităţii sistemului care necesită serviciile unor specialişti cât şi datorită faptului că garntarea succesului este atribuită unui cost ridicat, bugetul unei campanii trebuie să fie mare.

În concluzie, sistemul PPC implementat de Google este greu de înţeles şi de urmărit. Cu toate acestea compania dezvoltă în continuare instrumente pentru dezvoltarea acestui sistem ceea ce poate fi copleşitor pentru agenţii de publicitate. Sistemul celor de la Facebook este cu mult mai simplu de gestionat şi o nişă de piaţa poate fi vizată cu incredibilă uşurinţă. Una peste alta însă, utilizatorii Facebook sunt conectaţi pentru a interacţiona între ei şi nu pentru a cumpăra sau a se înregistra unor grupuri, pe când utilizatorii Google sunt mereu în căutare de ceva şi sunt de altfel candidaţii de bază pentru agenţii de publicitate

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu