joi, 17 noiembrie 2011

Marketing-ul prin e-mail




Fiecare dintre noi s-a abonat la diferite newsletter-uri, a primit cupoane de reducere, de fapt acesta este marketingul prin e-mail care este in plina dezvoltare de aproape zece ani, datorita dezvoltarii puternice a internetului. La inceput a fost considerat un element tabu, insa cu trecerea timpului am ajuns sa fim dependenti de internet, a devenit un lucru indispensabil. Pentru a avea contact in permanenta cu noua tehnologie, majoritatea firmelor au facut posibil accesul la internet nu doar de pe un calculator, ci si de pe telefonul mobil, tablete etc. Precum spuneam e-mailingul se afla la intersectia a doua universuri profesionale distincte: cel al marketingului direct si cel al internetului. Doua universuri posedand fiecare competente specifice, propriile metode, coduri, retele, propria istorie. Doua universur care sunt totusi astazi constranse si fortate sa se puna de acord si sa se inteleaga reciproc pentru a profita cat mai mult de complementaritatile lor.
E-mailingul poate fi considerat o oportunitate atat pentru firme, cat si pentru "consumatorii de internet", el completeaza si optimizeaza majoritatea obiectivelor de marketing: de la prospectare la fidelizare, el aduce reactivitate si interactivitate. De asemenea ofera posibilitatea de a utiliza medii inca putin folosite in marketingul direct: filme, muzica. jocuri video, 3D. In primul rand, el da o dimensiune suplimentara relatiei cu clientii, aducand un suport ideal de schimb si dialog.
Pentru a vedea cat de mult apreciaza firmele marketingul prin e-mail pentru eficacitatea si costul sau am atasat urmatorul tabel, in care se poate vedea cum email-ul a reusit sa fie pe primul loc la trei dintre cele 4 atribute fata de celelalte instrumente de marketing.



Sursa:UDA/Ballester, mai 2007

Astfel, principalele utilizari ale e-mailului de catre firme sunt: fidelizarea consumatorilor (61%), atragerea noilor clienti (46%) , vanzarile incrucisate (29%) si vanzarile aditionale (29%).


Pentru a intelege mai bine conceptul de marketing prin e-mail, consider ca este necesar sa cunoastem si avantajele si inconvenientele acestui tip de marketing.


Printre avantajele care caracterizeaza e-mailul se numara:


1. un cost foarte scazut: costul mediu de rutare a unui mesaj electronic este intre 2 si 4 euro pe mie, iar costul mediu de imprimare si de expediere a unei corespondente postale este de 0,5 euro. Prin e-mailing, un advertiser poate sa difuzeze periodic informatii mai mult sau mai putin personalizate catre prospecti si sa dialogheze cu acestia pentru a-i cunoaste mai bine (un exemplu este si Nestle, prin newsletter-ul Clubului Nestle);
2. rapiditatea expedierii si a productiei: o corespondenta postala comerciala are nevoie, in timp normal, de cinci pana la opt zile lucratoare ca sa ajunga la destinatar, in timp ce trimiterea si primirea unui e-mail este aproape instantanee;


3. reactivitatea foarte mare: e-mailul permite un marketing foarte reactiv, campaniile punandu-se rapid in practica;


4. accelerarea marketingului direct: in marketingul direct traditional, trebuie sa asteptam intre doua si patru saptamani dupa trimiterea corespondentei pentru a evalua rezultatele unei campanii, insa intr-o campanie prin e-mail 80% dintre raspunsuri se produc in 72 de ore de la lansarea operatiunii si astfel putem stii aproape imediat daca a avut sau nu succes campania;


5. tripla mobilitate: costul rutarii este acelasi indiferent daca destinatia mesajului este nationala sau internationala, iar destinatarul poate citi e-mailul de oriunde s-ar afla;


6. trasabilitatea: se pot obtine informatii comportamentale despre prospecti, nu doar despre clienti, este posibil prin tehnologiile informatice de tracking sa urmarim prospectii "calzi" (care au deschis, au dat clic si au vizitat site-ul) de cei "reci"(care n-au deschis mesajul);


7. intereactivitatea permanenta: totul se rezuma la un simplu clic prin care putem face o comanda, sa participam la jocurile-concurs sau sa ne inscriem la un newsletter;


8.o personalizare si o tintire nelimitata: datorita bazei de e-mailing care stocheaza toate descrierile declarative si comportamentale ale clientilor si prospectilor, mesajele pot fi personalizate si segmentate;


9. o automatizare a marketingului orientat spre client:software-ul aplica anumite reguki in functie de anumite evenimente (un mesaj de bun-venit pt clientii noi, un bon de reducere , o oferta cadou de aniversare etc);


10.un public receptiv: se bazeaza pe cei care si-au dat in prealabil permisiunea de a primi mesaje;

Pe langa aceste puncte forte, e-mailingul are si anumite limite precum:


1. nr. persoanelor conectate la internet, deoarece inca exista anumite persoane care nu au posibilitatea de a accesa internetul:


2. rata de consultare a casutelor postale electronice depinde de momentul in care a fost trimis e-mailul si cel in care este citit de destinatar:


3. volatilitatea adresei de e-mail datorita cooncurentei puternice intre furnizorii de acces la internet care provoaca o puternica fluctuatie a adreselor de e-mail:


4.destinatarul incert prin faptul ca inca mai exista cazuri frecvente in care o familie imparte aceeasi adresa electronica, ceea ce conduce la imposibilitatea personalizarii mesajului;


5.riscul de saturatie (de exemplu un american primeste, in medie treizeci de e-mailuri comerciale pe saptamana) care poate compromite eficacitatea campaniilor.

Gandindu-ma in prealabil imi dau seama ca orice talon de concurs, orice site are regasit o rubrica in care ti se cere adresa de e-mail. Aceasta este considerata o buna strategie de marketing pt ca firmele sa isi poatea crea o baza de date pentru atragerea de clienti.
Am atasat urmatoarea figura pentru a va face o idee referitoare la impactul e-mailului asupra ''comertului on-line'''.



















Una dintre intrebarile pe care trebuie sa o adresez este urmatoarea: Vi s-a intamplat sa cumparati ca urmarea a primirii unui e-mail?


Analizand aceasta intrebare , pot spune ca eu am fost tentata sa achizitionez anumite lucruri, insa am renuntat datorita neincrederii in a plati cu cardul, insa multe dintre email-urile pe care le primesc zilnic datorita abonarii la diferite newsletter-uri le sterg fara a le citi. Prin urmare eu nu pot fi considerata o tinta a acestor firme.

Un comentariu:

  1. datele par interesante dar conteaza si cit de vechi sint... te rog sa pui si ceva referinte

    RăspundețiȘtergere