joi, 17 noiembrie 2011

Personal Shopping Assistant



Citind un articol din revista Market Watch (din nr. 139/2011), am descoperit un nou inteles al termenului "Personal Shopping Assistant" (PSA). Pentru o necunoascatoare ca mine, aceste termen desemna o persoana platita sa se ocupe de realizarea cumparaturilor in locul unei persoane foarte ocupate si cu venituri suficient de mari incat sa isi permita un astfel de serviciu. Exista firme care se ocupa exclusiv de acest domeniu si exista si angajati in cadrul magazinelor care au rolul de "consilieri" in alegerea anumitor produse/marci.


Ceea ce nu am stiut eu este ca in alte tari marii retaileri utilizeaza dispozitive electronica care pot fi atasate la cosul de cumparaturi sau pot fi detasabile si care ajuta clientul la realizarea achizitiilor. Modul de functionare a acestora nu este foarte important, cert este ca prin intermediul unei conexiuni WiFi sau prin accesarea sistemului propriu al magazinului, clientul are acces la informatii despre produse si poate chiar beneficia de promotii care sa i se adreseze doar lui, in functie de istoricul achizitiilor sale. Alte beneficii pentru client includ localizarea exacta a produselor in cadrul raioanelor magazinului (cu indicarea rutei de urmat), verificarea preturilor si a costului total al cosului de cumparaturi, iar unii retaileri folosesc sisteme de self-check-point care permit clientilor sa plateasca produsul auto-scanandu-l.



Ce inseamna toate acestea? Mai putin timp petrecut la cumparaturi, preturi personalizate, recomandari si informatii complete despre produse. Pana acum doar avantaje. Asa ca in Romania de ce nu exista asemenea asistenti tehnologici? Unul dintre motive este, evident, costul destul de ridicat cu achizitionarea dispozitivelor de catre retaileri si implementarea unor sisteme care sa asigure securitatea informatiilor. De asemenea, romanii sunt inca reticenti in ceea ce priveste oferirea de date personale necesare firmelor pentru realizarea analizelor si a ofertelor personalizate.


Pentru marile magazine o astfel de investitie inseamna si economii importante referitoare la timpul de realizare a inventarelor, de scanare a produselor la casele de marcat, precum si reducerea numarului de furturi din magazin. Acestea pe langa fidelizarea clientilor, care este obiectivul numarul 1 de indeplinit.


In timp ce in Romania se formeaza conceptul de PSA, in tari precum Germania se incearca eficientizarea experientei de cumparaturi asistata prin eliminarea dispozitivelor greoaie si inlocuirea lor cu telefoanele mobile. Nu vorbesc acum despre utilizarea telefonului pe post de portofel cu ajutorul tehnologiei NFC, un exemplu in acest sens fiind aplicatia Google Wallet, foarte interesanta si ea.


"Mobile Shopping Assistant" (MSA) se numeste aplicatia pe care cei de la grupul Metro au testat-o in Germania la inceputul anului 2011 (conform siteului popai.com, http://popai.com/2011/03/15/meet-the-new-personal-shopper-mobile-phones/ ) si care permite scanarea produselor, obtinerea de informatii despre acestea si plata lor inainte de casa de marcat. In principiu, aceleasi beneficii ca si PSA, dar utilizand smartphone-ul pe care oricum orice client il are asupra lui in permanenta.


Beneficiile pe care PSA/MSA le ofera clientilor sunt reale si importante, insa si retailer-ii au mult de castigat. Dovada ca tehnologia ajuta la avansarea tuturor domeniilor, comertul si marketingul fiind doar doua dintre ele.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu