miercuri, 21 decembrie 2011

Codul de Bune Practici pentru Comerţul Online(art.6 )


1. Pe site trebuie să apară datele de contact şi feedbackul în conformitate cu legislaţia; iar magazinele online trebuie să actualizeze aceste date imediat ce apar orice modificări, pentru corecta informare a consumatorilor.

2. Fiecare site trebuie sa conţină termeni şi condiţii de vânzare clare şi consistente pentru informarea corectă a consumatorilor; aceşti termeni şi condiţii trebuie să includă informaţii referitoare la:documente contractuale, valabilitate, obligaţiile vânzătorului, facturare, plata, penalităţi, riscuri şi responsabilităţi, acceptare, transferul proprietăţii, garanţii.

3. Magazinul online trebuie să ofere informaţii corecte şi complete despre disponibilitatea produselor sau serviciilor; informaţiile de stoc de pe site trebuie să reflecte stocul real şi/sau termenul real la care produsul sau serviciul poate fi livrat.

4. Pretul afişat în site al produselor trebuie să include toate taxele legale, astfel încât consumatorii să fie corect şi complet informaţi cu privire la costul produselor şi să nu existe costuri ascunse; în preţul afişat trebuie inclus TVA iar după caz, trebuie incluse în preţul afişat al produsului şi taxa verde sau orice alte taxe asociate produsului.

5.Preţul cosului, afişat la terminarea comenzii online pe site trebuie să fie cel final pe care îl va plăti clientul la livrare, inclusiv taxele de transport, servicii suplimentare sau de orice altă natura sunt livrate în comanda respectivă.

6. Se asigură acceptarea plăţii online cu cardul fără a solicita plăţi suplimentare conform legislaţiei în vigoare din Romania de la momentul respectiv.

7. Vânzarea produselor refurbished şi/sau resigilate se va face în mod corect cu precizarea către clienţi a stării produselor, atăt prin marcarea produselor în site cât şi prin marcarea lor la livrare, astfel încât să nu se vândă asemenea produse reparate ca şi produse noi în nici o situaţie.

8. Termenele de livrare garantate prin condiţiile de livrare de pe site trebuie să fie respectate.

9. Fiecare magazin online deţine un sistem de primire a reclamaţiilor şi sesizărilor clienţilor la care oferă un răspuns în maxim 24 ore (considerate în zile lucrătoare); răspunsul trebuie să conţină cel puţin confirmarea demarării procedurii de rezolvare a reclamaţiei.

10. Fiecare magazin online asigură acceptarea returului produselor în 10 zile lucrătoare cu asigurarea satisfacţiei garantate a clientului (returnarea banilor sau alte soluţii în condiţiile legislaţiei în vigoare la momentul respectiv în România pentru comerţul online); excepţie produsele perisabile, conform legislaţiei în vigoare.

11. Din momentul în care un membru ARMO respectă toate aceste reguli, el va putea utiliza în comunicarea sa, respectiv în site şi alte tipuri de comunicare de companie, logo-ul de încredere ARMO; dacă un membru nu respectă o perioadă de trei luni consecutive regulile de bune practici, el va fi exclus din ARMO; logo-ul de încredere ARMO va fi utilizat de membri Asociaţiei cu un jpg în site-ul propriu, cu link activ către site-ul ARMO.

12. Membrii asociaţiei doresc construirea unui mediu concurenţial sănătos şi curat bazat pe calitatea serviciilor oferite clientului final; în acest scop, Consiliul Director va decide excluderea oricărui membru care face comunicări defăimătoare pentru discreditarea altor jucători din piaţă.

13. Agregatoarele de preţuri pentru magazinele online: ARMO va iniţia un program de agreare a compărătoarelor de preţuri, bazat pe acurateţea informaţiilor de preţ şi stoc afişate pentru produsele magazinelor listate, în scopul informării corecte a utilizatorilor; dacă magazinele online nu furnizează informaţii de stoc, agregatoarele de preţuri vor afişa “magazinul nu furnizează informaţii de stoc”.

14. Web Scraping: membrii Asociaţiei nu vor proceda la niciun fel de practici de tip web scraping. Aceste practici sunt tehnici de manipulare a ranking-ului şi indexării unui site în motoarele de căutare, bazate pe conţinut nerelevant, forme artificiale de site-uri şi link-uri, spamdexing (sau indexare obţinută prin spam) sau orice alte tehnici care nu se bazează pe conţinut relevant. În plus, membrii asociaţiei nu vor afilia niciun site de tip web scraping şi vor descuraja prin orice metode activităţile tip scraper sites, aşa cum au fost definite mai devreme, adică acele site-uri care încearcă să obţină venituri din asemenea tehnici de manipulare.

15. Spam: Membrii Asociaţiei nu practică şi nu încurajează spamul şi nu se afiliază sau asociază în nici un fel cu alte entităţi care folosesc astfel de practici.

16. Proprietate intelectuală: Membrii Asociaţiei comercializează numai produse originale şi cu drepturi de autor şi respectă toate obligaţiile care decurg din legislaţia în vigoare cu privire la proprietatea intelectuală, astfel încât niciun produs comercializat de magazinele online membri ARMO nu este contrafăcut sau piratat.

În concluzii printre principalele prevederi ale Codului de Bune Practici, care din păcate nu prea sunt respectate de magazinele online din Romania se numără informarea cât mai corectă şi exactă a consumatorului cu privire la datele de contact ale societăţii comerciale care deţine magazinul online (minimum, pe site trebuie să apară numele complet al societăţii comerciale, CUI, adresa sediului social şi a punctelor de lucru, programul de lucru, numărul de telefon, o adresa e-mail de contact).
Important este şi faptul că site-urile de comerţ electronic trebuie să afişeze termenii şi condiţiile de vânzare, precum şi informaţii despre disponibilitatea produselor sau serviciilor (stocul real)-…magazinele online din Romania nu pun accentul cuvenit acestor criterii şi din propria experienţă pot să zic că am comandat produse şi ulterior am fost sunată şi mi-au zis că nu există pe stoc sau mi-au trimis coletul fără căteva produse. Termenii şi condiţiile de vânzare trebuie să include informaţii referitoare la: documente contractuale, valabilitate, obligaţiile vânzătorului, facturare, plata, penalităţi, riscuri şi responsabilităţi, garanţii. De asemenea, preţul produselor afişat pe site trebuie să include toate taxele legale, astfel încat consumatorii să fie corect şi complet informaţi, iar preţul coşului de cumpărături trebuie sa fie cel final, pe care îl va plăti clientul la livrare, inclusiv taxele
de transport şi orice alte taxe incluse.

Prin Codul de Bune Practici, magazinele online sunt obligate să accepte returul produselor în 10 zile lucrătoare cu returnarea banilor către client, dar şi să deţină un sistem de primire a reclamaţiilor şi sesizărilor clienţilor la care să ofere un răspuns în maxim 24 ore (considerate în zile lucrătoare); râspunsul trebuie să conţină cel puţin confirmarea demarării procedurii de rezolvare a reclamaţiei.

…sper că aceste informaţii să vă fie de ajutor dacă doriţi să porniţi popria afacere sau dacă vreţi să faceţi cumpărături online în siguranţă.

http://www.wall-street.ro/articol/IT-C-Tehnologie/90994/Magazinele-de-comert-online-isi-fac-asociatie-Vezi-ce-spune-Codul-de-Bune-Practici.html

http://www.armo.ro/codul-de-bune-practici-pentru-comertul-online-din-romania-2011/

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu