luni, 19 decembrie 2011

Marketing prin e-mail (partea a VI-a)


E-mail-ul ca şi metodǎ de culegere a datelor în cercetǎrile de marketing

O aplicaţie evidentă pentru poşta electronicǎ este folosirea ei pentru a înlocui vechiul chestionar trimis prin poşta clasică. În present mai mult de 600 de milioane persoane au acces la poşta electronică, iar 80% dintre aceştia folosesc zilnic e-mail-ul. Numărul mare de utilizatori şi frecvenţa de utilizare ridicată au determinat ca e-mail-ul să fie considerat o metodă bună de culegere a datelor. Sondajele de piaţă efectuate prin e-mail se desfăşoară de peste 15 ani.
Principalele elemente care caracterizează chestionarele electronice şi le deosebeşte de cele convenţionale sunt următoarele:

  • Aria de acoperire. Chestionarele prin e-mail au avantajul de a depăşi graniţele spaţiale şi temporale. De asemenea, fiind posibil de trimis acelaşi e-mail la adrese multiple într-o singură acţiune, este relativ uşor a cuprinde o arie largă de subiecţi dintr-o dată.
  • Rata generală de răspuns (R2) exprimă şansele de a primi un răspuns la un chestionar trimis prin e-mail către un subiect: număr de răspunsuri : număr de adrese din lista de lucru.
  • Timpul de răspuns. Într-o anchetă prin poşta electronică întrebările sunt de obicei trimise respondenţilor încorporate în textul mesajului, subiecţii folosind facilitatea de „reply” (răspunde) a clientului de e-mail pentru a trimite chestionarul completat. Respondentul parcurge chestionarul şi tastează răspunsurile în spaţiile corespunzătoare. Avantajul major al acestei metode îl reprezintă simplitatea: pentru cercetător scrierea şi trimiterea chestionarului se dovedeşte a fi o sarcină uşoară, iar pentru respondent o modalitate simplă şi rapidă de completare şi returnare. Răspunsurile pot fi apoi introduse într-o bază de date în mod obişnuit sau se poate utiliza un program care să facă acest lucru, economisind astfel timp la introducerea datelor. De obicei jumătate din răspunsuri se primesc imediat a doua zi de la difuzarea e-mail-ului chestionar, urmând ca în decurs de 4-5 zile să fie recepţionate şi restul de răspunsuri.
  • Costurile de administrare. Pe lângă ratele de răspuns şi viteza de returnare ridicate, chestionarele prin e-mail mai au un alt avantaj inerent: sunt în mod considerabil mai ieftin de administrat, atât sub raport financiar (nu necesită hârtie, timbre sau plicuri şi nici multiplicare, deplasarea pe teren a operatorului şi plata sa), cât şi al timpului.
  • Integritatea datelor. Chestionarele prin e-mail pot fi trimise doar la adrese cunoscute, iar dacă destinatarii sunt un grup, o singură transmisie este suficientă. Pot apărea însă confuzii dacă e-mail-ul va fi retrimis (forward) şi către alte persoane sau dacă sunt primite mai multe răspunsuri din partea aceluiaşi respondent. Avantajul e-mail-ului faţă de poşta clasică constă tocmai în faptul că eliminarea respondenţilor ce au trimis mai multe răspunsuri se poate face printr-o simplă apăsare de buton. Pe de altă parte, anchetele desfăşurate prin e-mail dau posibilitatea cercetătorilor să construiască un profil al non-răspunsurilor, prezentând credibilitate tocmai fiindcă se ştie cine a trimis şi cine nu a trimis chestionarele completate.

Iatǎ cum, odatǎ cu revoluţia internetului şi cu schimbarea modului de gândire asupra mesajelor comerciale, gǎsirea unor instrumente care sǎ faciliteze marketingul bazat pe permisiune a devenit tot mai importantǎ. Un astfel de instrment, este şi e-mailul, un instrument care se bucurǎ de o apreciere impresionantǎ, dar din pǎcate este afectat şi de alte opinii mai puţin bune.
E-mail marketing-ul nu implicǎ spam, tranzacţionarea de liste sau mesaje irelevante. Este un instrument de marketing cu cea mai mare putere de a crea o relaţie pe termen lung între companie şi utilizator, relevant, interactiv şi bazat pe permisiune. Obiectivul principal în utilizarea e-mailului ca instrument de marketing ar trebui sǎ fie crearea de relaţii pe termen lung, loializarea abonaţilor.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu