joi, 22 decembrie 2011

Cum plătim produsele şi serviciile în mCommerce?

Conceptul de Mobile Payment

Serviciile financiare mobile (bani mobili, transfer de bani mobil, portofel mobil, etc.) sunt serviciile de plată operate sub stricte reguli financiare şi prestate de la sau printr-un device mobil.

Deşi institutele financiare şi companiile producătoare de cărţi de credit au implementat acest gen de servicii, multe alte companii oferă servicii similare:

· Companii de telecomunicaţii, de exemplu Orange.

· Companiile producătoare de telefoane mobile, de exemplu Ericsson.

· Companiile care oferă servicii legate de Internet, precum Google, cu serviciul Google Wallet.

Numere cu tarif special

Metoda clasică de a plăti servicii speciale la un telefon mobil era apelarea unui astfel de număr. În general ele sunt în forma: 09xx xxx xxx.

Adaos-uri la factura lunară de abonament

Metoda cea mai adoptată în România în acest moment. Clienţii care au abonament la un provider de telefonie mobilă, pot achiziţiona aplicaţii pentru smartphone, cărţi, muzică, etc. prin providerul lor, urmând ca acesta din urmă să adauge aceste achiziţii la factura lunară

Cărţi de credit

Există cartele SIM speciale, care pot fi asociate cu cardul de credit al utilizatorului.

Servicii de micropayment

Micropayment-ul este o tranzacţie financiară de valoare mică. PayPal defineşte acest prag la 12$, în timp ce Visa defineşte pragul la 20dolari australieni.

Iniţial, acest concept se dorea a fi utilizat pentru tranzacţiile foarte mici, de sub 1$. Acest deziderat s-a dovedit a nu fi fezabil, deoarece costurile întreţinerii unei astfel de tranzacţii erau foarte mari în comparaţie cu valoarea efectivă a tranzacţiei.

Avantajul folosirii unui astfel de serviciu este că, la final, după un număr mare de achiziţii minore, providerul acestui serviciu va ataşa la factura telefonică a utilizatorului o singură plată, însumând valoarea totală a achiziţiilor făcute.

Carduri prepay

Aceste carduri prepay diferă de cărţile de credit prin faptul că sunt anonime. Valoarea lor este prestabilită şi fixă. Odată achiziţionate, ele pot fi folosite şi pentru achiziţii de produse şi servicii online, nu doar pentru servicii de telefonie.

Studiu de caz: Google Wallet – viitorul comerţului mobil

Google Wallet(portofel) este un sistem de plată mobilă dezvoltat de Google care permite utilizatorilor să îşi stocheze cardurile de credit, cardurile de loialitate şi cardurile cadou, cupoane de promoţii şi multe altele pe telefonul mobil.

Google Wallet foloseşte o tehnologie numită NFC (near field communication) pentru a facilita “plăţi rapide, securizate şi facile, apăsând uşor telefonul în proximitatea oricărui terminal PayPass”. Aplicaţia nu este momentan disponibilă pe orice telefon Android, doar pe cel mai nou smartphone produs de Google: Google Nexus.

Planuri există de vânzare a acestui telefon inclusiv în România, el fiind deja în oferta unui operator.

Serviciul Google Wallet a avut ca parteneri CitiBank, ca banca emiţătoare a servciului, MasterCard ca reţea de plată iniţială (clasică) şi, în SUA, Sprint ca operator de telefonie mobilă. Comercianţii care acceptă Google Wallet ca formă de plată, în SUA, includ:

· Bloomingdales

· Foot Locker

· Toys “R” Us

· RadioShack

· Subway, şi alţii

De asemenea, Google Wallet este compatibil cu mai vechiul serviciu MasterCard PayPass, deja adoptat pe o scară mai largă, de comercianţi precum:

· 7-Eleven,

· McDonald’s

· The Home Depot

· Best Buy, etc.

Diferenţa între cele două servicii este că, la PayPass, utilizatorii trebuiau să folosească un card bancar, special care utiliza tehnologia NFC într-un mod identic. Cardul bancar doar se trecea prin faţa cititorului şi se apăsa(lovea uşor) pentru a confirma plata.

Google Wallet este mai convenabil, deoarece nu mai e nevoie să avem cardul asupra noastră. Cardul trebuie doar sincronizat o dată de acasă cu telefonul, după care telefonul se substituie cardului.

Google Wallet – de ce va fi un succes?

În alegerea unei metode de plată, sau adoptarea unei metode noi de plată, în cazul de faţă, utilizatorii caută:

· Costuri iniţiale reduse: Google Wallet este încă un serviciu gratuit oferit utilizatorilor de Google. Google, conform modelului său de business, urmează să profite de pe urma reclamelor incluse în acest serviciu, şi vândute de Google comercianţilor interesaţi.

· Costuri reduse pe parcurs: Comercianţii care adoptă această nouă metodă de plată

· Uşurinţă de folosire – de departe cel mai uşor mod de plată.

· Siguranţă. Acest serviciu este mult mai sigur decât cardurile clasice, în care utilizatorul tasta PIN-ul său la un POS pentru orice tranzacţie, expunându-se la riscul de furt – clonare de carduri. Serviciul este chiar mai sigur decât cardurile speciale PayPass, deoarece în cazul pierderii telefonului acesta nu poate fi folosit de altcineva deloc (nu doar după raportarea cardului pierdut) – telefonul este încuiat cu parole, aproape imposibil de spart într-un timp rapid.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu