joi, 24 noiembrie 2011

CERCETARI DE MARKETING ONLINE (2)

În articolul anterior vorbeam despre cercetările de marketing online şi despre modul în care acestea au pătruns tot mai des în practica de cercetare a firmelor din toate domeniile de activitate. Odată cu trecerea de la cercetările de marketing clasice la cele online, a fost adusă în discuţie şi trecerea de la chestionarele scrise în documente de tip text, la chestionare ce pot fi mai uşor de utilizat pe Internet.


Chestionarele obişnuite pot fi utilizate pe Internet prin expedierea lor pe e-mail. Procesul de completare este însă unul greoi, deoarece mai întâi acestea trebuie salvate în calculatorul respondentului. Apoi, completarea lor este foarte greoaie deoarece nu exista funcţii ale editoarelor de tip text construite special pentru a fi utilizate in acest scop. Iar problemele nu se termina aici, deoarece chestionarul trebuie transmis înapoi firmei care realizează cercetarea, iar acestea la rândul lor trebuie să salveze din nou chestionarul şi apoi să introducă datele într-o bază de date pentru a putea fi analizate.


Toate aceste inconveniente, menţionate mai sus, pot fi înlăturate dacă folosim un serviciu online care ne oferă posibilitatea să construim chestionare ce ulterior vor fi completate fără a avea nevoie de altceva decât de un browser şi conexiune la Internet.


Avantajele acestei metode sunt multiple si din domenii variate. La cea mai simplă analiză ne putem da seama cât de uşor şi de ieftin este pentru orice firma să apeleze la administrarea unui astfel de chestionar în comparaţie cu apelarea la o firmă de cercetare care implică costuri foarte mari. În schimb, aplicarea unei cercetări online poate fi oricând realizată cu resursele umane din interiorul firmei.


Faţă de sistemul clasic (chestionare pe hârtie), avantajele chestionarelor online sunt enorme, deoarece nu necesită imprimarea chestionarelor reducând considerabil consumul de hârtie. De asemenea, chestionarele nu necesită un spaţiu de depozitare şi arhivare. Răspunsurile nu mai trebuie centralizate într-o baza de date de către personal specializat întrucât aceste sunt preluate automat în baza de date, pe măsură ce răspunsurile sunt completate de către respondent. De asemenea, nu se mai apelează la specialişti în statistică deoarece rezultatele se calculează automat valoric si sub formă grafică. Eroarea umană este astfel eliminată odată cu renunţarea la operatori, care puteau introduce eronat chestionarele in baza de date.


Un alt avantaj important este constitui de faptul că nu se mai apelează la operatori de interviu, care să fie nevoiţi să contacteze fiecare respondent pentru a administra chestionarele. Este cunoscut faptul că aceştia încearcă de foarte multe ori să înşele prin completarea de către ei a chestionarelor în întregime sau doar parţial pentru a scurta timpul de culegere a datelor.


Din anumite considerente, cum ar fi păstrarea anonimatului, răspunsul liber fără a avea în faţă un operator, se poate vorbi şi de o sinceritate mai mare din partea respondenţilor. Aceştia pot da răspunsurile în ritmul lor propriu, în funcţie de timpul pe care-l au la dispoziţie, fără a fi deranjaţi de prezenţa stânjenitoare a operatorului de interviu.


Un alt mare avantaj este acela că persoanele respondente pot fi de oriunde din lume dacă au acces la Internet şi cunosc limba în care a fost scris chestionarul. Astfel, distanţa geografică nu mai este considerată o problemă.


Cu toate acestea cercetarea online are şi anumite dezavantaje, prin faptul că nu mai poate fi asigurată reprezentativitatea eşantionului. Nu poţi avea niciodată controlul asupra persoanelor care răspund la chestionar, realizându-se un proces de autoselecţie prin faptul ca vor răspunde doar acele persoane cărora le place să facă acest lucru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu