joi, 24 noiembrie 2011

Surse de venit pentru comertul electronic

Venit din publicitate
Veniturile din publicitate reprezinta sursa de venit din vanzarea spatiului de publicitate on-line.
In primul rand vreau sa prezint un pic piata de publicitate on-line. Concluzii ale studilului ROADS (Romanian Online Advertising Study) realizat de IAB Ramania, asociatia industriei de publicitate online, in parteneriat cu PricewaterhouseCoopers Romania arata ca piata de publicitate online din Romania, in primul semestru al anului 2009, a generat aproape 25,5 milioane de lei,valoarea totala a vanzarilor companiilor participante la studiu a fost de 25.498.023 lei, care este in scadere cu 25% fata de aceeasi perioada a anului 2008, dar arata si o crestere cu 58% fata de intervalul similar din 2007, totalul vanzarilor a fost de doar 16.141.519 lei. Studiul agrega cifrele de vanzari directe ale celor mai importante 14 companii din domeniu (regii si publisheri independenti).
Conform editiei S1 2009 a ROADS, principalele sectoare care au scazut volumul investitiilor in publicitatea pe internet in acest semestru au fost cel financiar-bancar si sectorul auto, iar primul loc in topul categoriilor de advertiseri in functie de volumul investiilor a fost luat in acest semestru de catre sectorul telecom, care a cunoscut o crestere a investitiilor in publicitatea pe internet de 75% fata de S1 2008 si de 3% fata de S2 2008.
Un alt studiu(The Online Advertising Forecast) recent realizat de compania de cercetare Digital TV Research, pe baza datelor culese din 40 de tari, arata ca valoarea pietei mondiale a publicitatii online ar putea sa depaseasca 100 de milierda de dolari pana in 2016. Aceasta inseamna aproape dublarea volumului de publicitate online in cinci ani. Studiul mai arata ca Statele Unite isi vor mentine prima pozitie in lume din punctul de vedere al cheltuielilor cu online advertising. China se va apropia ca pondere de Japonia, a doua mare piata de publicitate online din lume. Daca in 2010 chinezii au cheltuit 2,6 miliarde de dolari in online advertising, in 2016, suma ar putea ajunge la 7,6 miliarde de dolari.
The Online Advertising Forecast nu a luat in calcul veniturile generate de publicitatea prin Internetul mobil, domeniu aflat in plina dezvoltare. Ultimul raport al IPA Bellwether releva ca, in trimestrul al treilea 2011, bugetele de publicitate online au crescut cu 16,6%.
Digital TV Research apreciaza ca, pe langa publicitatea online, piata mondiala de TV si video via Internet va inregistra cresteri spectaculoase, de la 3,48 miliarde de dolari in 2010 la 21,52 miliarde de dolari in 2016.
Conform unui articolului de pe siteul Fin.ro internetul, canalul de comunicare a pierdut cel mai putin in 2009 la incasarile din publicitate raportat la celelalte medii, si-a „desemnat” castigatorii. Gazeta Online, care cuprinde Gsp.ro, unul dintre cele mai vizitate site-uri din Romania, si celelalte site-uri afiliate au reusit sa contabilizeze din publicitate, in 2009, venituri de un milion de euro. In topul site-urilor care au marcat anul trecut venituri de un milion de euro se afla si Neogen.ro. Portalul condus de Calin Fusu a reusit sa adune in 2009 un milion de euro, cea mai mare parte din suma fiind din publicitate. Pentru 2010, Augustin Roman, directorul general al Intact Interactive, care are in portofoliu si Gsp.ro, declara ca vrea sa maximizeze veniturile din publicitate, mai ales ca „dispunem de toate instrumentele: creatie, dezvoltare, audienta”. Daca in 2009 publicitatea on-line a fost estimata la 13-15 milioane de euro, anul acesta specialistii mizeaza pe o crestere de 20%-30%. De altfel, exista voci care spun ca on-line-ul ar putea depasi printul in privinta incasarilor din publicitate in doi ani.
Top site-uri care au trecut de bariera de un milion de euro
Site-urile care au reusit in primul an de criza sa atinga venituri de un milion de euro se pot numara pe degetele de la o mana. Astfel, incasarile din publicitate ale Gsp.ro au fost in 2009 de un milion de euro, volum egal cu cele ale portalului Neogen.ro. Hotnews.ro a punctat in jur de 900.000 de euro in anul 2009.
Pentru 2010 estimarile optimiste au in­dica o crestere a pietei de publicitate on-line cu 20%-30%. Specialistii din piata de publicitate on-line puncteaza, intr-o or­dine aleatorie, site-urile care atrag cele mai mari venituri din publicitatea au­tohtona: gsp.ro, neogen.ro, hotnews.ro, alaturi de softpedia.com sau site-ul de socializare hi5.com. Gazeta Online, care cuprinde Gsp.ro, unul dintre cele mai vizitate site-uri din Romania, si celelalte site-uri afiliate, a reusit sa adune din publicitate in 2009 venituri de un milion de euro. Veniturile pentru Gazeta pu­teau fi mai mari, daca cele doua regii cu care au lucrat in 2009 nu aveau pro­bleme. „Principala sursa de venit a unui publisher on-line este publicitatea in a­cest moment, iar ambii parteneri ai Ga­zetei Online din 2009 la acest capitol au avut probleme mari. Regia Boom Net­bridge a intrat in faliment, iar despre parteneriatul cu Intact Interactive as pre­fera sa nu discut, pentru ca numai noi stim cat s-a muncit de cand s-a preluat mana­gementul acestei firme pentru a nu fi un nou caz Boom”, spune Augustin Roman, administratorul Gazetei Online.
Conform articolul respectiv Google si Yahoo au avut incasari de minimum sapte-opt milioane de euro pe piata din Romania. Mihai Fanache, Media Manager Me­diaCafe, regia care vinde portalul Ya­hoo.com in Romania, declara ca pu­blicitatea atrasa de Yahoo.com a fost de apro­ximativ 2,5 milioane de euro (3,5 milioane de dolari).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu