joi, 1 decembrie 2011

Exploatarea nişelor cu ajutorul Reţelelor Sociale

Când vine vorba de promovare/marketing folosind reţelele sociale, primele reţele care le vin in minte firmelor sunt Facebook si Tweeter. Sincer să spun, nici mie nu imi vin in cap prea multe, aş putea să spun că la acestea două se adaugă Linkedin si Flicker, insa nu mai multe. De ce? Pentru că după considerentul meu doar acestea sunt îndeajuns de cunoscute încât să acopere un target de clienţi suficient de mare.

Însă am fost contrazisă de un un articol foarte interesant găsit tot pe Mashable.com. Este un articol care atinge un alt public ţintă decât siteurile sociale foarte mari şi cunoscute. Este vorba despre o nişă. Aceste siteuri au un target foarte bine definit şi nu se referă la publicul larg ci la un grup mai mic însă foarte bine definit. În cazul firmelor mici care operează pe o nişa şi au rămas in viaţă datorită nişei respective este modul ideal de a ajunge la noi clienţi.

Unul dintre astfel de siteuri este Instagram.com. Acest site cuprinde de fapt o aplicaţie care se poate instala pe IPhone şi aplică anumite filtre fotografiilor făcute cu telefonul, după care fotografiile modificate se pot posta foarte uşor şi pe alte reţele sociale (Ex Facebook, Tweeter) Aceste filtre pot fi folosite pentru a corecta culorile, sau pentru a da o tentă de ‘mai vechi’ pozelor. In afară de acestea aplicaţia cuprinde nenumarate alte funţii de a modifica pozele, iar fiind uşor de folosit este recomandat fotografilor amator, neprofesionoşti.

Pe site sunt formate grupuri în funcţie de interesele, preferinţele celor logaţi. Folosindu-vă de un astfel de grup al iubitorilor modei, o firma locala pe nume ModCloth a reuţit să işi facă produsele cunoscute. Firma se ocupă de comercializarea hainelor retro şi ‘vintage’, iar prin postarea acestora pe grupul respectiv, cerearea pentru produsele lor a crescut. In plus de asta, acest lucru ii ajuta şi în momentul în care se lansează o nouă colecţie sau un nou produs, deoarece prin postare acestora pe grup, fiecare membru al grupului va fi informat de noutaţi.

Un alt site asemănătur este Pinterest unde, bazat pe acelaşi principiu, se pot allege diferite grupuri, cu diferite interese in anumite domenii. De fapt siteul Pinterest are o ‘tablă’ imensă pe care fiecare utilizator işi afişeaza lucrurile care îl interesează, cum ar fi articole, poze filmuleţe etc. Astfel se poate crea un profil foarte clar al grupului, se pot studia anumite comportamente ale acestora şi ajută foarte mult la crearea profilului grupului pentru a determina reclama cea mai potrivită pentru aceştia. Pe lânga acest aspect, produsele pot fi promovate aproape la fel ca şi pe instagram, postându-le pe pagina grupurilor potrivite cu specificului firmei.

Cel de al treilea site pe care am sa îl prezint, este unul foarte ingenious, şi este ‘preferata’ mea. Se numeste foodspotting.com, şi este un site pe care fiecare utilizator poate să recomande anumite feluri de mâncare şi sa specific in ce restaurant se găseşte împreună cu preţul acestora. Fiecare fel de mâncare este însoţit de o poză ‘delicioasă’ să atragă atenţia vizitatorilor siteului. Astfel se poate alege un restaurant în funcţie de ce ii e poftă fiecăruia să mănânce. În plus de asta cu ajutorul siteului fiecare restaurant se poate diferenţia de concurenţă prin afişarea ’specialităţii casei’. Consider că acest site poate fi folosit cu succes de către restaurantele locale care au mancăruri specificei zonei din care se află. Un astfel de site poate fi folosit şi de turiştii care vizitează zona dar şi de localnici în momentul în are vor să răspundă la întrebarea ‘unde ieşim azi să mâncam?’.

După ce am citit aceste exemple, mi-am pus întrebarea de ce nu pot face toate aceste lucruri şi prin Facebook? Din moment ce şi acol sunt grupuri, prieteni, şi se pot afişa poze. Însă răspunsul este destul de simplu. Cei care sunt înscrişi pe aceste site-uri ‘nişă’ sunt consumatori carora nu le place publicitatea. Nu vor să die parte a 'marei majorităţi' şi resping în totalitate publicitatea clasică. Însă, folosind acest site nisă, o firmă poate devenii membru al unul astfel de grup, iar promovarea pe care o face poate fi una foarte subtilă, însă trebuie să fie foarte atenţi să nu încalce ‘regulile’ grupului.

Când mă gândesc care dintre aceste reţele sociale ar putea fi folosite cu succes şi la noi, cel care îmi vine în minte este clar foodspotting.com. Ar merge foarte bine în rândul studenţilor, şi tinerilor. Cât despre firme, ar fi foarte avantajos restaurantelor mici să îşi promoveze măncărurile specifice pe un astfel de site, mai ales în cazul fastfoodurilor care sunt cele mai frecventate la momentul de faţă.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu