In Romania ,
utilizarea cupoanelor de reduceri a devenit populara de cativa ani prin
intermediul site-urilor de acest gen (zumzi.ro, kuponiada.ro, fundeal.ro etc.).
Romanii nu s-au ingramadit la decupat bucati din ziare sau reviste pentru a beneficia de preturi reduse,
ci au preferat sa se foloseasca de internet, un intermediar mult mai rapid si
mai atractiv.
Cine a avut primul ideea de a oferi cupoane pe internet ? Un american, Andrew Mason, cel care punea bazele companiei Groupon (“group coupon”) in anul 2008, companie care astazi activeaza in 22 tari si care in
Cu totii
cunoastem modul de utilizare a cupoanelor : le oferim comerciantilor ca
substitut al unei sume de bani inscrisa pe cupon. Site-urile care ofera cupoane
impun insa o conditie suplimentara : aceea ca un anumit numar de clienti
sa achizitioneze cupoanele pentru ca oferta respectiva sa devina activa (adica
banii sunt retrasi din contul clientului doar atunci cand a fost cumparat un
anumit numar de cupoane, iar daca nu se atinge acest numar clientul este
anuntat ca nu va putea beneficia de oferta si nici nu va plati pretul
cuponului). De aici s-a nascut conceptul de cumparaturi colective, in ideea ca
oamenii sa isi transmita unii altora ofertele si sa se indemne unii pe altii sa
cumpere.
Dar
m-am grabit. O sa descriu intregul mecanism de functionare a acestor site-uri,
la unele dintre ele fiind si eu abonata, desi marturisesc ca nu am avut curajul
sa profit de nicio oferta pana in
prezent. Pentru a primi zilnic un newsletter cu ofertele zilei trebuie sa te
inscrii cu o adresa de e-mail pe site-ul pe care il preferi si vei fi tinut la
curent cu cele mai noi oferte. De obicei, reducerile oferite prin intermediul
cupoanelor pornesc de la 50% din pretul normal al serviciilor/produselor
respective. Deci clientii platesc 50% din pret, iar jumatate din acesti bani,
adica 25% din pretul normal al produsuluiu/serviciului, revin site-ului care a
intermediat tranzactia. Desi pare ca firmele care apeleaza la astfel de
reduceri sunt dezavantajate, micsorandu-se veniturile, marele avantaj este
acela al castigarii de noi clienti. De aceea, majoritatea firmelor care ofera
cupoane sunt saloane de infrumusetare, agentii de turism, sali de fitness s.a.,
deci cele care urmaresc sa isi formeze o clientela permanenta. De mentionat
este si faptul ca ofertele sunt disponibile, in principiu, doar in cele mai
importante orase ale tarii (Brasov, Cluj Napoca, Iasi, Bucuresti, Timisoara,
Craiova, Constanta etc.)
Primul site de cupoane
aparut in Romania este Zumzi.ro, lansat la sfarsitul anului 2009. Au
urmat FunDeal.ro, Kuponiada.ro şi GoldenDeals.ro, in prezent
activand 18 astfel de site-uri pe piata romaneasca. Toate aceste site-uri au
reusit recorduri de trafic în timp foarte scurt, in urma unei popularizari
masive pe baza unor mesaje transmise pe site-uri de socializare. Facebook sau
Twitter au devenit principalele platforme de promovare a portalurilor de
reducere. (http://www.forbes.com/forbes/2010/0830/entrepreneurs-groupon-facebook-twitter-next-web-phenom.html). Mai mult, toate au in echipa
angajati care se ocupa strict de monitorizarea aparitiilor in retelele de
socializare si de promovarea pe aceste canale. Pe langa aceste platforme, au
mai fost utilizate promovare site-uri de joburi care au proprii lor abonati la
newslettere precum siteurile bizoo.ro sau bestjobs.ro.
Intrarea in 2010 pe piata romaneasca a Groupon, cea mai mare companie care vinde cupoane de reduceri din lume, n-a facut decat sa deschida si mai mult apetitul consumatorilor pentru astfel de oferte. Fiind o perioada de recesiune in tara, cum altfel ar fi putut comerciantii sa vanda decat la preturi reduse ? Astfel, cresterea pietei de cupoane de reduceri este perfect justificata, consumatorii ajungand de multe ori chiar sa cumpere cupoane pentru servicii de care altfel n-ar fi avut nevoie. Vanzatorii de cupoane promoveaza valoarea economiilor pe care le poate face un consumator prin achizitia de cupoane, distragand atentia de la nevoia reala pentru respectivul produs sau serviciu.
Romanii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe astfel de site-uri care vand cupoane de reduceri in primele trei luni din anul 2010. Numai in martie, sumele alocate in aceasta directie s-au ridicat la 1,13 milioane de euro, in crestere cu 62,9% fata de luna precedenta, cand nivelul a fost de 0,71 de milioane de euro, potrivit unui raport realizat de Byte Flux. In decembrie 2011 putem vedea cum pentru anumite firme vanzarile pe baza cupoanelor au reprezentat pana la 50% din totalul vanzarilor inregistrate in luna respectiva.(http://www.businessmagazin.ro/cover-story/personalitatea-anului-2011-cuponarul-9067685/?p=1)
Ce diferente exista intre toate aceste site-uri ? Prea
putine din punctul meu de vedere. Fundeal.ro si Kuponiada.ro, de exemplu,
comercializează si produse de genul teleshopping, in timp ce Zumzi.ro promoveaza mai mult servicii (ale agentiilor de turism, saloanelor infrumusetare, cabinetelor stomatologice etc.) . Si deoarece nu exista foarte
multe diferente, multe dintre firme apeleaza la mai multe site-uri pentru a-si promova aceeasi oferta in aceeasi perioada de timp.
Si pentru ca smartphone-ul este nelipsit din vietile noastre, bineinteles ca exista o aplicatie pentru telefon si pentru a fi la curent cu cele mai noi reduceri.
Un site cu toate reducerile online gasesti pe SellADeal.ro
RăspundețiȘtergere