miercuri, 11 ianuarie 2012

Cupoane de reduceri online


In Romania, utilizarea cupoanelor de reduceri a devenit populara de cativa ani prin intermediul site-urilor de acest gen (zumzi.ro, kuponiada.ro, fundeal.ro etc.). Romanii nu s-au ingramadit la decupat bucati din ziare sau reviste pentru a beneficia de preturi reduse, ci au preferat sa se foloseasca de internet, un intermediar mult mai rapid si mai atractiv.


Cine a avut primul ideea de a oferi cupoane pe internet ? Un american, Andrew Mason, cel care punea bazele companiei Groupon (“group coupon) in anul 2008, companie care astazi activeaza in 22 tari si care in 2010 a avut venituri de peste 550 de milioane de dolari. Conform analistilor de la „Forbes" nicio altă companie online, precum Amazon.com, Google, AOL sau Yahoo, nu a cunoscut o creştere aşa de rapidă. 

Cu totii cunoastem modul de utilizare a cupoanelor : le oferim comerciantilor ca substitut al unei sume de bani inscrisa pe cupon. Site-urile care ofera cupoane impun insa o conditie suplimentara : aceea ca un anumit numar de clienti sa achizitioneze cupoanele pentru ca oferta respectiva sa devina activa (adica banii sunt retrasi din contul clientului doar atunci cand a fost cumparat un anumit numar de cupoane, iar daca nu se atinge acest numar clientul este anuntat ca nu va putea beneficia de oferta si nici nu va plati pretul cuponului). De aici s-a nascut conceptul de cumparaturi colective, in ideea ca oamenii sa isi transmita unii altora ofertele si sa se indemne unii pe altii sa cumpere.

Dar m-am grabit. O sa descriu intregul mecanism de functionare a acestor site-uri, la unele dintre ele fiind si eu abonata, desi marturisesc ca nu am avut curajul sa  profit de nicio oferta pana in prezent. Pentru a primi zilnic un newsletter cu ofertele zilei trebuie sa te inscrii cu o adresa de e-mail pe site-ul pe care il preferi si vei fi tinut la curent cu cele mai noi oferte. De obicei, reducerile oferite prin intermediul cupoanelor pornesc de la 50% din pretul normal al serviciilor/produselor respective. Deci clientii platesc 50% din pret, iar jumatate din acesti bani, adica 25% din pretul normal al produsuluiu/serviciului, revin site-ului care a intermediat tranzactia. Desi pare ca firmele care apeleaza la astfel de reduceri sunt dezavantajate, micsorandu-se veniturile, marele avantaj este acela al castigarii de noi clienti. De aceea, majoritatea firmelor care ofera cupoane sunt saloane de infrumusetare, agentii de turism, sali de fitness s.a., deci cele care urmaresc sa isi formeze o clientela permanenta. De mentionat este si faptul ca ofertele sunt disponibile, in principiu, doar in cele mai importante orase ale tarii (Brasov, Cluj Napoca, Iasi, Bucuresti, Timisoara, Craiova, Constanta etc.)

Primul site de cupoane aparut in Romania este Zumzi.ro, lansat la sfarsitul anului 2009. Au urmat   FunDeal.ro, Kuponiada.ro şi GoldenDeals.ro, in prezent activand 18 astfel de site-uri pe piata romaneasca. Toate aceste site-uri au reusit recorduri de trafic în timp foarte scurt, in urma unei popularizari masive pe baza unor mesaje transmise pe site-uri de socializare. Facebook sau Twitter au devenit principalele platforme de promovare a portalurilor de reducere. (http://www.forbes.com/forbes/2010/0830/entrepreneurs-groupon-facebook-twitter-next-web-phenom.html).  Mai mult, toate au in echipa angajati care se ocupa strict de monitorizarea aparitiilor in retelele de socializare si de promovarea pe aceste canale. Pe langa aceste platforme, au mai fost utilizate promovare site-uri de joburi care au proprii lor abonati la newslettere precum siteurile bizoo.ro sau bestjobs.ro.
                                                 Sursa : www.facebook.com, 07.01.2012


Intrarea in 2010 pe piata romaneasca a Groupon, cea mai mare companie care vinde cupoane de reduceri din lume, n-a facut decat sa deschida si mai mult apetitul consumatorilor pentru astfel de oferte. Fiind o perioada de recesiune in tara, cum altfel ar fi putut comerciantii sa vanda decat la preturi reduse ? Astfel, cresterea pietei de cupoane de reduceri este perfect justificata, consumatorii ajungand de multe ori chiar sa cumpere cupoane pentru servicii de care altfel n-ar fi avut nevoie.  Vanzatorii de cupoane promoveaza valoarea economiilor pe care le poate face un consumator prin achizitia de cupoane, distragand atentia de la nevoia reala pentru respectivul produs sau serviciu.


Romanii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe astfel de site-uri care vand cupoane de reduceri in primele trei luni din anul 2010. Numai in martie, sumele alocate in aceasta directie s-au ridicat la 1,13 milioane de euro, in crestere cu 62,9% fata de luna precedenta, cand nivelul a fost de 0,71 de milioane de euro, potrivit unui raport realizat de Byte Flux. In decembrie 2011 putem vedea cum pentru anumite firme vanzarile pe baza cupoanelor au reprezentat pana la 50% din totalul vanzarilor inregistrate in luna respectiva.(http://www.businessmagazin.ro/cover-story/personalitatea-anului-2011-cuponarul-9067685/?p=1)


Ce diferente exista intre toate aceste site-uri ? Prea putine din punctul meu de vedere. Fundeal.ro si Kuponiada.ro, de exemplu, comercializează si produse de genul teleshopping, in timp ce Zumzi.ro promoveaza mai mult servicii (ale agentiilor de turism, saloanelor infrumusetare, cabinetelor stomatologice etc.) . Si deoarece nu exista foarte multe diferente, multe dintre firme apeleaza la mai multe site-uri pentru a-si promova aceeasi oferta in aceeasi perioada de timp.


 Si pentru ca smartphone-ul este nelipsit din vietile noastre, bineinteles ca exista o aplicatie pentru telefon si pentru a fi la curent cu cele mai noi reduceri.

Un comentariu: