joi, 8 decembrie 2011

Android OS – istorie și model de business. Partea 2: Modelul de business pentru Android OS.

Succesul din ziua de azi

La momentul scrierii acestui articol, Google sărbătoreşte atingerea unui număr record de download de aplicaţii pentru Android de pe Android Market(vezi aici).

Cu siguranţă Android OS este un succes pentru Google. Android OS este cea mai folosită platformă pentru gadgeturi mobile inteligente, statistic.

Modelul de business

Cu toate acestea, încă de la începuturile Android, s-a pus problema modelului de business. Avea Google un plan clar? Avea un plan de venituri estimate pentru noul lor proiect?

Strict vorbind, răspunsul este nu. Google nu putea estima cât de mare va fi succesul smartphone-urilor, cu atât mai mult al tabletelor – segment de piaţă inventat de Apple, producătorii de device-uri high-end, de nişă, mereu în căutare de noi pieţe(mult mai profitabile pentru Apple decât cele mature – atât de profitabile încât Apple se pare că a folosit practici ilegale de fixare a preţurilor cărţilor în format digital pentru iPad împreună cu marile librării europene, de exemplu).

Aşadar, Google nu ar fi putut avea o viziune de ansamblu asupra viitorului gadgeturilor inteligente. Pe ce a mizat atunci?

Să revenim la fondatorul Android Inc., Andy Rubin. Conform lui, scopul Android este de a facilita cât mai multor utilizatori de device-uri accesul la internet. Un scop simplu, care poate părea pentru un necunoscător a nu avea nici o legătură cu un model de business. Dacă însă ne gândim mai bine la Google, la cât de focusat este pe Internet (motor de căutare, browser, servicii web - email, etc.) şi la serviciile sale de reclamă online focusate pe client, realizăm cu adevărat scopul Android.

Aşadar, simpla conectare a noilor utilizatori la Internet şi, implicit, la serviciile web ale Google va aduce companiei bani. Tipic pentru Google, noul produs (Android OS) a fost construit fără a avea un model de profit stabilit dinainte. Google preferă să construiască produsul şi apoi să urmărească obţinerea de profit din el.

Android poate fi considerat un proiect pe termen lung – o durată de la dezvoltare la break-even şi profit de 5 ani pentru un produs în IT-ul de azi poate fi considerată extrem de lungă.


Viitorul Android

Android OS va fi în continuare cel mai folosit OS pentru gadgeturi mobile. Tot mai mulţi useri vor folosi device-uri care rulează pe Android OS.

Este acest lucru în sine un succes? Nu. Aşa cum s-a dovedit pe piaţa de PC-uri, producătorii chinezi “no name” care au o cotă de piaţă imensă obţin un profit ridicol de mic. În acest timp Mac-urile celor de la Apple, cu un marketshare de maxim 15% în SUA şi mult mai mic worldwide, aduc un profit substanţial firmei (sunt produse high-end, ocupă 66% din piaţa PC-urilor vândute la peste 1000$ în SUA, şi au ca target utilizatori cu resurse financiare adecvate).

Ce face Android OS un succes ca business este integrarea aplicaţiilor Google şi a serviciilor web Google. Aceasta transformă utilizatorul într-o sursă de venit pentru Google, care va fi unicul mediator între utilizator şi orice alt produs/serviciu aflat pe Internet, garantând firmei profit!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu