miercuri, 7 decembrie 2011

Publicitatea pe internet ( aricolul nr 2 )

Din toată lumea, se pare că aproape 240 milioane de oameni au acces la World Wide Web (WWW). Indiferent de domeniul în care activează, aceștia nu pot fi trecuți cu vederea, astfel, cine este interesat să ofere produsele și să facă parte din această comunitate, trebuie să fie prezenți pe Internet în cea mai mare măsură pentru ei.

Foarte recent, odată ce a crescut accesibilitatea la Internet, EC (electronic commerce) a captat interesul consumatorilor individuali și al societăților comerciale de orice mărime și preocupări. Acum, cu tehnologiile avansate disponibile, se vorbește tot mai des de Economia Digitala (DE - Digital Economy).

Odată ce a crescut exponențial popularitatea Webului, care reprezintă un instrument primordial de utilizare a Internetului, o activitate din ce în ce mai profitabilã a început sã fie exploatatã de cãtre un numãr crescând de companii: publicitatea și marketingul electronic, instrumente ce oferã posibilitãți enorme la un cost minimal.

Mai mult de 30 milioane de utilizatori din toată lumea şi o rată de creştere a numărului de utilizatori de 10-15% pe lună, activitatea de marketing pe Internet devine foarte uşoară decât aceea prin metodele clasice.

Pe timp ce trece, tot mai multe firme din toate sectoarele economice, încep să realizeze un mare potențial al noului mediu de comunicație și anume, Internetul, urmând să-l utilizeze. Prin Internet, orice companie își poate asigura o prezențã neîntreruptã, 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an, pentru prețuri incomparabil de mici. În plus, prin aceastã prezențã permanentã, compania își asigurã un serviciu de suport și informare continuă, rapid și eficace cãtre clienți.

Marketing sau publicitate?

Între conceptele de marketing și publicitate este o mare diferență. Spun acest lucru deoarece publicitate gratuită pe Internet, nu există. Se spune și este adevărat, că multe site-uri (în special motoarele de căutare mai populare) vând spaţii din paginile lor unor firme care îşi afişează mici reclame. Aceste publicități, nu se pot compara niciodată, cu spoturile publicitare de la TV sau radio. Etica iniţială a Internetului exclude şi condamnă chiar, utilizarea mesajelor comerciale, scopul țintă al Internetului fiind acela doar de a schimba informaţii. Acesta este și va fi în continuare principalul obiectiv al utilizatorilor Internetului şi deasemeni este şi modalitatea prin care firmele, își vor atrage viitorii clienţi. Prin intermediul acestui schimb de informaţii ia naștere următorul mecanism:

Ø Utilizatorul care caută să se informeze de pe Internet, se comportă la fel ca și utilizatorul televizorului, unde caută un program TV, din canal în canal, pană în momentul în care găsește o anumită emisiune ce îi reține atenția;

Ø Dorinţa agentului comercial de a fi găsit, presupune o anumită strategie specifică;

Ø Oferta de produse, informație și servicii a agenților comerciali, va trebui să corespundă cu necesităţile utilizatorului pentru ca acesta, să se transforme în client.

Din experiența companiilor ce au început deja sã se aventureze pe Net, se desprinde o constatare generală și anume: pentru a avea succes în publicitatea electronicã, această publicitate trebuie sã fie luatã în seamã, sau poate chiar mai mult, apreciatã. Populatia Web crește din ce în ce mai rapid în fiecare lunã iar rata de creștere a numãrului documentelor accesibile este și mai ridicatã, fãcând imposibilã "descoperirea" unei pagini izolate; un ajutor foarte mare este un link la asa-numitele "motoare de cãutare" - indexuri și baze de date uriașe, conținând milioane de adrese URL. Aceste indexuri, care sunt din ce în ce mai multe și mai cuprinzãtoare, sunt specializate pe categorii, existând astfel indexuri dedicate afacerilor.

La fel ca și site-urile Web, indexurile se împart în douã mari categorii: cele gratuite și cele comerciale. De obicei, regula de bazã, constã în faptul că paginile - și respectiv site-urile - non-profit (pagini informaționale, liste de resurse, etc) sunt legate gratuit în indexurile generale - ce utilizeazã "roboți de cãutare" pentru a indexa automat un numãr cât mai mare de site-uri. Pe de altă parte, resursele comerciale, site-urile întreprinderilor comerciale - sunt în general listate în indexuri comerciale ce-și oferã serviciile contra unor sume, ce de multe ori nu sunt neglijabile.

O altã metodã constã în a închiria un spațiu publicitar pe un site popular - cu un trafic ridicat. Așa cum canalele de televiziune taxeazã direct proporțional cu numãrul de spectatori ai unui program, tot așa tarifele unui "baner" publicitar, ce puncteazã spre site-ul companiei ce a închiriat publicitatea - depind de traficul pe site. Ca și ordin de mãrime, un site cu 30.000 de conectãri pe sãptãmâna are un tarif în jurul a 200$ sãptãmânal pentru un baner de 10x5 cm.

A fi legat la un astfel de serviciu oferã o vizibilitate importantã companiilor comerciale, vizibilitate fãrã de care prezența lor pe Net ar rãmâne ineficientã. Din pãcate una sau mai multe legãturi nu sunt în nici un caz suficiente. Trebuie să se pună mare accent, pe construcția și designul paginilor de publicitate, fiind nevioe de foarte multă atenție bun gust și nu în ultimul rând, stil.

Marketing afiliat prin Internet

Odată ce banner-ele au început să bombardeze ecranele computerelor, situația s-a complicat și lumea, enervată de acest lucru, a început să le ignore. Companiile ce sperau în marketingul electronic au inventat și au introdus din ce în ce mai multe modele noi de comerț electronic, unul din ele fiind: pune reclama ta în alte site-uri si marest traficul si vânzarile "cu putin ajutor din partea prietenilor" . Acest concept de a pune reclama în site-uri specializate a fost premiza marketingului afiliat. Sunt mai multe teorii în ceea ce priveste marketingul afiliat. Una din acestea sugerează șase pași importanți în construirea

unui astfel de program:

1. Furnizați cu regularitate o situație clară a încasărilor efectuate și a comisioanelor;

2. Plațile se fac cât se poate de des;

3. Dați afiliaților impresia că fac parte dintr-o organizație puternică;

4. Adaugați valoare site-urilor afiliaților;

5. Oferiți premii și promoții din când în când;

6. Gasiți o cale pentru a mări legaturile cu site-urile afiliaților;

De exemplu, în timp ce un e-mail este folosit pentru a aminti anumite aspecte ale întelegerii, o situație completă a vânzarilor și a comisioanelor, fiind informații despre bani, este aceea care motivează partenerii. Faptul că plațile se fac des, deci emiterea de cecuri cu valoare mică poate duce la cheltuieli ridicate, poate dăuna afacerii. Cu toate acestea, s-a demonstrat că efectuarea de plați dese către parteneri este o modalitate cât se poate de bună pentru a avea o relație favorabilă cu partenerii. Proprietarii de rețele cu membri afiliați trebuie să dea tot timpul motive membrilor pentru ca aceștia să nu opteze pentru o altă rețea. Trimiterea de note apreciative, includerea membrilor în noi afaceri și tratarea lor ca fiind o parte importantă din organizație nu duce decât la fidelizarea membrilor afiliați.

Aceste sugestii sunt foarte strâns legate de al cincelea concept, acela de a oferi premii și promoții din când în când. Toate aceste promoții și tactici nu sunt altceva decât metode adiționale pentru construirea unei comunități și modalități excelente de a crea loialitate. Previziunile ne arată că viitorul comerțului electronic este unul foarte sigur si, totodată, prosper pentru cei ce vor dezvolta asemenea sisteme. Acesta se datorează costurilor adiționale foarte scăzute în comparatie cu cele din comerțul tradițional și, nu în ultimul rând, datorită confortului pe care îl ofera un asemenea sistem. Dar asta nu înseamna ca vor disparea toate piețele tradiționale. Cu siguranță, pentru piața produselor de lux, dar și pentru produsele alimentare, momentul trecerii la comerțul electronic trebuie să mai aștepte. Există cel putin trei idei de bază în mediile comerțului electronic:

1. Clientul să aiba posibiliatea să plătească direct pentru un produs sau serviciu;

2. Oferirea de produse și servicii gratis (de exemplu, hotmail sau downloaduri gratis);

3. Clientul să fie "cumparat" pentru a petrece cât mai mult timp în mediul e-commerce.

În concluzie, comerțul electronic va fi cel mai utilizat față de comerțul tradițional, datorită costurilor aferente, confortului consumatorilor, fiind foarte comod sa facem comenzi online, în locul vizitelor în magazine.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu