miercuri, 7 decembrie 2011

Cum să aduni date de marketing cu ajutorul reţelelor sociale?

Până acum am discutat despre cum să te faci mai cunposcut, sau cum să îți promovezi un anume produs cu ajutorul rețelelor sociale. Însă rețelele sociale sunt utile afacerilor nu numai prin informațiile pe care le pot afișa acolo ci și prin informațiile care nu sunt la suprafață. Mai exact rețelele sociale se pot folosi ca o bază de date imensă prin care se pot observa atât comportamentele de grup cât și cele individuale.

Acest lucru a fost posibil și până acum prin intermediul internetului, însă firmele nu puteau să facă un profil individual, deoarece anumite legi interziceau accesarea datelor personale fără acordul utilizatorului. În cazul rețelelor sociale, de fiecare dată când un utilizator se înscrie, îsi dă acordul să furnizeze datele sale personale, și că este de acord ca aceste date să fie accesate de către firmă.

Astfel firmele pot să afle informații legate de hobbyurile, interesele, prietenii, vârsta, starea civilă, locuri pe care le-au vizitat etc... în cazul fiecărui individ în parte, reprezentând un avantaj imens în studiereea comportamentului consumatorului. De asemenea pe baza acestor date se poate identifica foarte bine un public țintă și se pot crea reclame personalizate precum și sorta informatia în funcție de interesele fiecăruia.

Cu toate acestea, colectarea, stocarea și organizarea acestor date nu este un lucru foarte simplu, și trebuie ținut cont de anumite aspecte.

Primul aspect este legat de structura datelor. Datele trebuie verificate și updatate periodic, trebuie verificat ca acestea să conțină toate detaliile necesare precum și acuratețea acestora. De exemplu, adresele de mail trebuie să fie corecte, numerele de telefon complete, iar datele demografice prezentate.

Pentru a colecta cât mai multe date, este important să aveți programul optimizat pentru cât mai multe canale. La momentul de față in SUA, peste 40% dintre telefoanele mobile sunt smartphone-uri, iar utilizatorii acestor telefoane accesează internetul de pe acesta. Astfel pentru un brand este foarte important să optimizeze site-ul său și pentru utilizatorii de telefoane mobile.

În ceeace privește Disponibilitatea datelor și stocarea/salvarea acestora trebuie să existe un sistem care este accesibil timp de 24 de ore 7 zile pe săptămână. De asemenea aceste date trebuie stocate pe mai multe servere pentru cazul în care unul dintre ele se defectează, și trebuie minimizate perioadele în care serviciul este întrerupt.

Pentru a determina utilizatorii să îşi completeze datele personale, modul în care le este cerut trebuie să fiu unul foarte simplu. Mai exact întrebarile legate de personalitatea lo trebuie să fie foarte uşor de raspuns, astfel încăt acesta să strebuiască să gândească cât mai puţin. Tot felul de date se pot aduna şi cu ajutprul joculeţelor de pe siteurile reţelelor sociale, de foarte multe ori, utilizatprul este tugat să săspundă la anumite întrebari (1-2 intrebari) legate de preferinşele sale în anumite domenii pentru a putea intra în jpoc, sau pentru a avea acces la anumite onfromaţii. In acest fel utilizatorul este motivat să răspundă, şi nu percere răspunsul la întrebari ca fiind un efort.

Cu ajutprulş acestelor date marketerii isi pot face o imagine de 360% de grade despre publicul lor ţintă. De fapt această metodă de adunare a datelor nu înlocuieşte metodele clasice ci le întregeşte, compensează deficitul acestor metode. Cu toate acestea baza de date care cuprinde aceste informaţii trebuie să fie foarte uşor de utrilizat. Prin asta se întelege că trebuie să conţine filtre care să îi grupeze cu foarte mare uşurinţă populaţia din baza de date în funţie de caracteristicile cercetate.

În concluzie, reţelele sociale reprezintă o metodă excepţională pentri obţinerea datelor primare despre consumatori, însă este foarte important ca firmele să aibe uneltele necesare pentru a aduna, stoca, si organiza datele obţimute în acest fel.

Despre astfel de unelte voi discuta saptamana viitoare şi despre felul în care această metoda s-ar putera folosi şi în ţare noastră.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu